Neruza Postat 15 februari 2020 Postat 15 februari 2020 (ändrat) Hej är det någon som har någon erfarenhet med detta nitrit test? Gjorde ett test nyligen, som visade 2 Fick givetvis panik, men sedan slog det mig att "2" kanske innebär" 0.2 ppm? och då är det kanske inte riktigt så illa som jag hade tänkt mig? eller bör jag gå tillbaka till panik stadiet igen? De båda clownerna ser ut att må bra, och även eeld räkan börjat dosera med startbakterier (aquaforest bio S) för att få ner värdena till noll Bör jag även använda nitrivec? eller blir det lite kaka på kaka? vilket bör vara mest effektivt? edit: bör jag kanske riktga om streamer pumparna? mer fokus på att blåsa på LS eller ska jag rikta dom mer uppåt så att vattnet luftas ytterliggare? har precis gjort ett vatten byte på 20% Ändrat 15 februari 2020 av Neruza Citera
danne031 Postat 15 februari 2020 Postat 15 februari 2020 Hur länge har karet varit igång och hur gick uppstarten till? Hur stort är det? Citera
Neruza Postat 15 februari 2020 Författare Postat 15 februari 2020 Det har varit igång i en månad nu 180 liter det fick gå i ca en vecka med LS mätte nitrit varje dag under uppstart, alltid 0 Så LFS tyckte jag kunde börja lite smått med två clowner efter den veckas uppstart tyckte själv att det lät tidigt men valde att lite på dem...kanske ett misstag men nu står jag här Citera
stigigemla Postat 17 februari 2020 Postat 17 februari 2020 Jag skulle låta bli att mata clownerna några dagar och se om nitritvärdet sjunker.Var det "riktig levande sten" eller sten som varit torr? Citera
Neruza Postat 20 februari 2020 Författare Postat 20 februari 2020 Gjorde det! ser ut som att det har stabiliserat sig nu! Det ska vara riktig LS, odlad, fick det i den låda insvepta i papper så att dom höll sig fuktiga. Har ni något tips på en städ patrull som gillar de bruna algerna? Kisel alger heter det kanske? eller det är bara att vänta ut tills dom har använt upp all näring i vattnet? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.