Jump to content
mogge77

Anemoner i akvarium!

Recommended Posts

On 2020-03-10 at 02:17, stigigemla sa:

Jag tror Condylactis magnifica inte är fotosyntetisk. Men jag tycker anemonen i filmen ser mer ut som en blekt bubbletip. Condylactis magnifica kommer från Karibien och det är väl 1000 mil från närmaste vilda clownfisk.

Finns väl igen Condylactis Magnific? Däremot Condylactis Gigantea. 

2 timmar sedan, KMG sa:

Nog är det Heteractis magnifica och välgödd med räkor är den. På den här bilden ser man "svanhalsen".

20200314_193953.jpg

nix, den är vanlig BTA, som inte har bubblor... ska kolla i mitt fotoarkiv lite senare, har nånstans både video o bilder där "din" BTA sitter bredvid Magnifica, så du får se hur olika dom är:) 

49 minuter sedan, Nelli sa:

nix, den är vanlig BTA, som inte har bubblor... ska kolla i mitt fotoarkiv lite senare, har nånstans både video o bilder där "din" BTA sitter bredvid Magnifica, så du får se hur olika dom är:) 

Fint kar du har! Nä, tror jag inte på att det skulle vara en bta. Köpte den på Triton akvarium som Heteractis Magnifica. Tittar man på tyska Reeflex så är det ingen tvekan https://www.reeflex.net/tiere/989_Heteractis_magnifica.htm

11 timmar sedan, KMG sa:

Fint kar du har! Nä, tror jag inte på att det skulle vara en bta. Köpte den på Triton akvarium som Heteractis Magnifica. Tittar man på tyska Reeflex så är det ingen tvekan https://www.reeflex.net/tiere/989_Heteractis_magnifica.htm

denna är Magnifica, absolut:) men inte din:) vilket är verkligen tur:) Magnifica är betydligt mer krävande och därigenom besvärligare... så fort det lilla minsta ändringar i karet... flöde, ljus, andra förhållandena börjar den vandra... och under sin vandring bränner den förstås allt på vägen:( men din (min favorit faktisk, eftersom ALLA clowner älskar den) sitter på plats och gömmer foten istället:) alla mina clowner har en sådan som ett riktigt hem, andra sort av anemoner är bara tillägg:) här är dagens bild:)

IMG_20200315_095633.jpg

• Like 1

Har skaffat en till större BTA som fick sätta fast sig på en liten sten (som jag knackade loss från en större sten) i yngelkasse i karet. Lade sedan stenen på ett stenröse omgivet av sand en bit från både andra stenar och ruta. Där har den brett ut sig i en skreva och verkar inte vilja flytta sig. Håller tummarna för att det förblir så 😊.

Vågade inte ha anemoner innan, hade pratat med en kille från en saltbutik som sade att ”man kan inte bestämma vart i tanken den ska sitta, utan man får släppa den fritt och se vart den vill sätta sig till slut”. Rådet avskräckte mig iallafall, då jag hört många som då fått anemonsoppa och massdöd till följd.

Är nyfiken på om någon har annan erfarenhet av att ha ”placerat” anemoner på samma sätt men där det ändå har slutat illa, dvs den har smitit och gjort det man inte vill. Berätta gärna vilken sorts anemon du har haft.

olika anemoner har olika preferenser... efter att ha förstått vilka ström och ljus styrka tycker om din, ordna det på den platsen du vill anemon att stanna:) skydd för streamers är oxa ett måste i kar med anemoner:) lycka till!