Gå till innehåll

Magnesiumgranulat


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

En kvalificerad gissning är att magnesiumhydroxid används. Magnesiumhydroxid är billigt och är dessutom kalciumhydroxidens närmsta "släkting"

Fungerar precis som kalkwasser, fast lite mer svårlösligt salt. Dvs lämnar endast karbonatjoner och magnesiumjoner i vattnet då det reagerar med koldioxid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki. Jag vet egentligen ingenting om just reaktorn, så jag borde nog ha varit tyst... Tänkte mest på det kemiska, med ofarliga produkter osv...

Magnesiumkarbonat är iofs inte heller dyrt och har högre löslighet i vatten än magnesiumhydroxid, men då riskerar ju de karbonatjonerna att reagera med kalciumjonerna och fälla ut aragonit eller kalcit...

Någon innehållsförteckning? Kanske bara är jag som är intresserad av de verkliga kemiska reaktionerna, men, men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,AC magnesium rör ska kopplas effter kalkreaktorn,och då är ju redan co2 utvädrad så jag är lite undrande ,eller om jag helt enkelt missat nåt.Mvh Stefan

Jag har min magnesium direkt i AC-reaktorn och det fungerar utmärkt. Det AC föreslår är att att man skall införskaffa ett extra rör för magnesiumgranulat som kopplas in i slingan när ph fortfarande är lågt. Anledningen är att man vill kunna stänga av magnesiumdelen av reaktorn (om halterna sticker) vilket inte är lika lätt om man blandat det med kalkgranulatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Aquacares hemsida.

The Turbo Magnesium should not be mixed with calcium material in the chalk reactor. Because the granules have different dissolving properties. The aquarist can control the dissolving process of the two granules in a mixed system very badly. It is better to install a further column behind the chalk reactor (conventional system or Turbo Chalk Reactor) and fill this with Turbo Magnesium. If the optimal magnesium concentration is reached in the aquarium water, the column can be simply removed and the lime reactor is working alone. The achievement of the magnesium column can be adjusted with the amount of granules. The more granules are used the higher the efficiency. Fresh Turbo Magnesium granules are more efficient than used material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...