Gå till innehåll

Lido 120


jörgen holmgren

Rekommenderade inlägg

Juwels senaste skummare är inte jättetokig. Men jag har använt både den och Tunze 9004 och Tunzen kostar ungf samma, är mindre och presterar bättre. Kan inte rekommendera Juwel så länge tunzen finns. Om du inte tycker mer om utseendet på juwels skummare. Tänk på att juwel inte skickar med en ljuddämpare isf.

 

Du kan absolut ha två 6020.

 

Jag hade fyllt innerfiltret med levande sten eller kanske använt det för aktivt kol. Eller så sliter du ut den helt, så har du mer plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte tänkt borra och bygga sump tycker jag absolut att du ska spara juwelfiltret. 

Där kan du ha doppvärmare, aktivt kol eller fin filtervadd för att få bort skit osv. 

 

Jag har själv ett Juwel 120l där jag inte har någon skummare utan endast interna filtret (med levandesten, en filterkudde, små plastmakaroner, och högst upp ett 

lager med fin filtervadd som rengöres i samband med vattenbyte en gång i veckan. 

Dessutom en Jebao rw-4 streamer. 

 

Endast enkla koraller och drygt 10kg ls.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en Tunze 6020 men den var jag inte alls nöjd med (använder den för att blanda nytt saltvatten nu).

Tycker den lät ganska mycket och dessutom går den inte att styra...

Beror ju helt på vad du ska ha för innehåll, men för mig fungerar det bra med en jebao rw-4. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är absolut inte för litet för salt, men beror ju helt på vad du vill ha för fiskar. 

Om du nöjer dig med några enstaka mindre sorter och sen kör koraller och lägre djur som jag blir det hur bra som helst.

Jag byter 10l/vecka. Hade jag kört ett större hade det blivit för jobbigt och då behövt köra med mer teknik för att slippa stora vattenbyten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...