Gå till innehåll

Vit avföring?!??!


Dave

Rekommenderade inlägg

Avföring som beskrives brukar vara ett tecken på Hexamita infektion. Behandling i karrantänskar!!! Metronidasol 10mg/l vatten upprepas 3 ggr med 24 tim intervall.

Hm låter ju inte bra alls?!? hm har inget karantärskar... detta får jag fixa. Kan fisken bli lite svullen om magen av denna infektion? hade den frågan uppe tidigare i forumet utan någon som visste?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar som har hexamitainfektion brukar sluta äta. All avföring är mer eller mindre vit och tunn. Brukar se ut som ett litet korvskinn nästan. Är det vit avföring då och då är det knappast hexamita. Det är en infektion som sällan går tillbaka av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm låter ju inte bra alls?!? hm har inget karantärskar... detta får jag fixa. Kan fisken bli lite svullen om magen av denna infektion? hade den frågan uppe tidigare i forumet utan någon som visste?
Svar ja. Hur svårt fiskan drabbas beror på antal parasiter och hur känslig fiskarten är. Oftast dör endast enstaka ex även om alla har det. Med undantag av diskus som är extra känslig och där merparten dör. Obs parasiten är mkt vanlig både på söt och salt och det finns minst 3st olika arter.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, har inget karantärskar, men har 4 fiskar o en putsarräka i karet nu. Inga koraller, kan jag medicinera i karet eller är risken stor att man förstör alla bakterier etc???

Moderator's upplysning:
mod.gif Har raderat i inlägget.

Vårda språket!!

//Petrol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig talar om allvarliga fall alla är inte så. Är fisken så som stig beskriver så dör den om den ej behandlas. Som jag sa tidigare så finns det en stor mängd kroniska smitt bärare och parasiten är mycket vanlig. Utlösande faktor är då någon form av stress typ infångning-transport. De mycket typiska utseende som Stig beskriver ser man mest på Malavi ciklider men är då orsakad av en annan flagelat som tillhör gruppen Histomonas. Diagnos sker genom krosspraparat av tarm-lever kräver dock stor förstoring 400ggr. Parasiten är nästan omöjlig att upptäcka om den inte rör sig kväver därför absolut färskt prep=levande avlivad fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...