Postat 18 juni 20205 Ă„r Hej! DĂ„ Ă€r det dags för mig att beskriva vad som hĂ€nder i mitt kar och vilka fel har jag hunnit att göra. Karet Ă€r ca 10 veckor gammal. Jag har flyttat mitt 3 mĂ„naders gammal 50l nano kar till 250 Red Sea Reefer. Levande sand, levande sten, skummare, riktig stĂ€dpatrull och nĂ„gra fiskar frĂ„n det gamla karet. Jag försökte hĂ„lla mig till Lasses metod och mĂ„ste sĂ€ga att jag var jĂ€tte duktig första mĂ„naden. Jag var helt förvĂ„nad att jag fĂ„r inte lika mycket alger jĂ€mförd med samma perioden i första karet. Och dĂ„ den duktiga perioden började försvinna. Jag har ju lĂ€st sĂ„ mycket hĂ€r pĂ„ guiden att man ska ha tĂ„lamod, inte brĂ„ttom osv. Men DET ĂR SĂ Ă Ă SVĂ RT!! Jag besökte fiskbutiken för ofta. Varje gĂ„ng ville jag "bara titta" men nĂ€stan varje gĂ„ng gick jag dĂ€rifrĂ„n med en ny fisk. Det var jĂ€tte fint. Verkligen fint. Fiskarna Ă„t gĂ€rna. De har inte brĂ„kat med varandra. Koraller verkade mĂ„ bra ocksĂ„. Bara alla nya Zoas försvann helt nĂ„gra dagar efter dĂ„ stoppades i karet. Det mĂ„sta ha varit nĂ„gon som hade Ă€tit upp dem. Jag hann inte hitta den skyldige. Och dĂ„ började det hĂ€nda. Fiskarna började fĂ„ vita prick en efter en, mer och mer. De mĂ„dde dĂ„ligt. PĂ„ 3 dygn har jag förlorad nĂ€stan alla fiskar. Jag bestĂ€llde koppar medicin och flyttade 4 sista (en kardinal, en svart Nemo, en orange Nemo och en baby Doris till karantĂ€n karet och började medicineras. Första dygnet dĂ€r dog bĂ„de den svarta och den orange Nemo. Kardinalen och Doris finns kvar och verkar mĂ„ bra. Vita prick försvann och fiskarna finns kvar och mĂ„r bra i karantĂ€n karet. Huvud karet har fisk förbud nĂ€rmaste 72 dagar. Koraller och stĂ€dpatrullen verkar mĂ„ bra. Dessutom finns det massor copepods som verkar föröka sig hur snabbt som helst utan hungriga fiskar i karet. Under den tiden tĂ€nkte jag ordna refugium och fĂ„ ner nitrat som nĂ„dde 50 ppm nĂ€r fiskarna började bli sjuka. Jag har dĂ„lig samvete men man lĂ€r sig av sina misstag. Jag Ă€r sĂ€kert att det inte var mitt sista misstag men jag har bestĂ€mt mig att tĂ€nka 2 gĂ„nger innan jag gör nĂ„got hastigt med mitt akvarium. Det var en kort sammanfattning om mitt kar. Bifogar nĂ„gra bilder pĂ„ hur det ser ut idag. MVH Agata  Ăndrat 18 juni 20205 Ă„r av Szararzepa@gmail.com
Postat 18 juni 20205 Ă„r Alltid vĂ€ldigt trĂ„kigt att förlora fiskar i sjukdom, en av de besvĂ€rligaste sakerna i hobby. TyvĂ€rr Ă€r karantĂ€n i nĂ„gon form mer eller mindre ett krav. Jag försöker begrĂ€nsa antalet fisk i akvariet numera, efter ett visst antal sĂ„ blir det ett vĂ„gspel dĂ€r man riskerar alla fiskar man redan har för att introducera en ny. Det blir lĂ€tt lite plottrigt med om man har för mycket fisk, sedan kan det vara svĂ„rt att matcha fiskar med liknande humör och levnadssĂ€tt i början.  Men ta det bara lugnt sĂ„ kommer det gĂ„ vĂ€gen och du har fisk i akvariet igen snabbare Ă€n du tror đ Det kan hĂ€nda rĂ€tt mycket kul i akvariet nĂ€r det Ă€r helt utan fisk, mycket liv som kommer igĂ„ng dĂ„ som hĂ„lls nere annars.
Postat 2 juli 20205 Ă„r Författare Lite uppdateringar i vĂ€ntan pĂ„ fiskar. Jag startade refugium med cheato i sumpen. Fick ocksĂ„ fin röda macroalger som bor i visningskaret. Jag har kopplat UVC filter som fungerar dygnet runt. Jag har börjat dosera Coral Nutrition AB+. Allt verkar trivas förutom min Candy Cane som börjar bli ledsen. Den har stĂ„tt pĂ„ samma stĂ€lle lĂ€nge och verkade trivas men senaste dagar ser den lite konstigt ut. Jag har Ă€ndrat cirkulationspumps riktning. Den kanske inte gillar det? Eller högre vatten temperatur (29-30)? Jag hade lite lĂ€gre kH och har höjt det med kH Coraline. SĂ„ idag Ă€r det: KH8. 4 Mg1320 Ca 430 PO4 0.1-0,03 NO3 25 NO2 0 SALT 35 Ăndrat 2 juli 20205 Ă„r av Szararzepa@gmail.com
Postat 2 juli 20205 Är Hur mycket lÀgre var KH:et innan du höjde det?  Temperaturen skulle jag försöka fÄ ner till Ätminstone 27 grader sÄ att du har lite att jobba med om det kommer en till vÀrmebölja. Vid 30 grader och uppÄt i vattnet brukar koraller börja ta stryk.
Postat 25 augusti 20205 Ă„r Författare Hej! DĂ„ Ă€r det första vĂ€rmebölja över. Slutsatser: investera i AC i vardagsrummet innan nĂ€sta sĂ€songen. Jag kunde inte fĂ„ ner vattentemperatur under 30-31 grader under ca 2v. 1. Montipora samt nĂ„gra andra koraller som verkade trivas hittills dog :(. Andra har tappat fĂ€rg 2. Euphyllia och mjukisar verkar trivas. Samma med Cheato i refugium 3. Bubble alger fortsĂ€tter att vĂ€xa i lĂ„g tempo pĂ„ ett stĂ€lle och jag har inte kommit pĂ„ hur ska jag fĂ„ bort dem 4. TvĂ„ Clowner introducerades efter karantĂ€n (Vitaprick) 5. Jag mĂ€rkte att pĂ„ vattenytan pĂ„ sidorna bildas "damm" (syns pĂ„ sista bilden), Ă€r det nĂ„t man ska göra Ă„t? Det kanske har funnits alltid men jag hade inte mĂ€rkt. 6. VatenvĂ€rde Ă€r ganska stabila hela tiden, dock inte optimala. NO3 ligger hela tiden pĂ„ 25-50. Höga Mg (1320) och Ca (495) fast jag tillsĂ€tter inte och byter inte vatten. KH ligger rund 7.5 och det Ă€r det Ă€nda jag doserar varje dag. NO2=0 NO3=25-50 PO4=0.1-0.03 Ca=495 MG=1320 KH=7.5 Salt=33.5 Jag gör inga vattenbyte (förutom en gĂ„ng 5% i juni). Karet Ă€r ca 4 mĂ„nader gammal.  Tacksam för all input! MVH Agata Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.