Jump to content

Effekt på LED-belysning

KMG

Recommended Posts

Funderar över vilken effekt jag kan ösa på med i karet. Har 3 st Philips Coralcare a 190W st.

Karet är på 720 l (2000x600x600 mm)

Tumregeln är vad jag läst mig till hälften av displayvolymen. I mitt fall skulle jag minst ha 360W. Sitter på potentialen 570W. Har under snart ett halvår kört med 75% (430W) mellan 11 och 16. Provar nu att lägga in tre toppar på vardera timmen med 85% (485W) under det spannet, men är lite orolig över att jag skadar koraller? Har ingen PAR -eller PURmätare. 

Erfarenheter? Tecken jag ska titta efter på koraller om det är för bra kräm i lyset?

vad har du för koraller?

tidigare tumregel för SPS har varit 1 W per liter. dock var det snack om att man kunde gå ner i effekt när LED kom, men tror ändå att maxeffekten bör vara nära 1W/liter. 

jag tänker att korallerna får brända toppar (sps:er) om det blir för mycket. 

du får nog testa dig fram helt enkelt! :) 

• Like 1

Bra klipp! Med den informationen och riktvärde mellan 200 och 300 PAR för sps-koraller ser det ut som om jag kanske till och med kan fläska på mer. Håller på 75-85% ett tag innan jag provar att höja ytterligare. Har blandat med koraller, men vill i huvudsak ha Acropora, Stylophora och Seriatopora. 

Edited by KMG
  • Like 2