Gå till innehåll

Några nybörjarfrågor. Sump m.m.


Harry S

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 

1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 

2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen i vattnet eller finns det något all-around instrument som håller koll på allt? PH, kalcium, nitrat m.m.

3. Jag är orolig för sjukdomar bland fiskarna, hur vanligt är detta och hur svårt kan det var att bota? (generellt sätt, förstår att det skiftar). 

4. Jag läser att många rekommenderar en karantän-tank, det låter som väldigt mycket jobb så här i början. Att kicka igång två tanks! Klarar jag mig utan en sån? 

Uppskattar alla svar, stort eller litet! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej :) är själv rätt ny men kan ge rätt enkla svar på frågorna såsom jag förstår det. 

 

1. En sump är ett akvarium oftast under ditt visningsakvarium där du kan dölja all teknik såsom doppvärmare, filter, proteinskummare, reaktorer, etc. Man behöver inte det men visningskaret blir ju snyggare utan en massa teknik i. 

 

2. Salthalten mäter du bäst med en sk. refraktometer (man droppar på en glasskiva och tittar in på en "display" i verktyget som visar salthalten). Resten av ämnena mäter man var för sig också. Det finns teststickor som sägs ska kunna mäta många ämnen på en gång men de är rätt värdelösa. Om man inte vill köpa det dyraste så köper du tester där man tar lite saltvatten i en behållare och droppar i ett ämne för att färga vattnet. Du läser sedan av mot en färgkarta hur mycket av just det ämnet som är i. Dyrare lösningar finns såsom Hanna Checkers där instrumentet själv avläser färgen och ger dig svaret på en display. Dessa kostar ca 1000kr st eller ca. 500kr begagnade (fortfarande 1 per ämne). Sen finns ju akvariedatorer med prober som kontiniuerligt mäter diverse ämnen men då pratar vi rätt höga inköpskostnader. 

 

3. Väldigt olika beroende på fiskarter hur känsliga de är. Många använder sig av ett UV-filter för att få bot på vissa sjukdomar. 

 

4. Jag har börjat utan en sån men experter här kanske säger att man borde ha; där är jag inte så kunnig. Om du köper i butik är det viktigt att fiskarna är livliga och ser friska ut. Man kan fråga hur länge butiken haft fisken, etc. 

 

Hoppas de hjälper lite och att jag inte svarat helt fel :P 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Harry S said:

1. Hur funkar en sump och måste jag ha en?

Största fördelen är att du slipper ha synlig teknik i visningskaret, t ex skummare och värmare. Det finns även betydligt fler skummare att välja på till sumpar, även om t ex Tunze 9012 verkar vara en bra inneskummare. Streampumpar måste förstås alltid sitta i visningskaret oavsett, möjligen kan man dölja dem (och inneskummare) bakom Back To Nature-moduler.

 

Här står mycket om hur sumpar fungerar: http://reefkeeping.com/issues/2003-01/gt/

 

4 hours ago, Harry S said:

Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast?

"Canister-filter" är väl typ Eheims traditionella behållare som står under visningskaret? Dessa har ingen speciell fördel till saltvatten och kan eventuellt börja läcka eftersom saltvatten gör PVC-slangar hårda. Det finns även innerfilter som kan fyllas med t ex vadd, men jag tycker inte de gör någon större nytta heller. Däremot har Tunze en makroalgreaktor 3181 som tydligen kan stå nedanför karet på samma sätt som ett Eheimfilter, vilket verkar praktiskt om man inte har någon sump.

 

"Sump-filter" låter som ett brett begrepp, det skulle innebära allt från filterstrumpor till Rollermat-filter, kanske även makroalgfilter eller -refugium?

 

Skummare, levande sten och vattenbyten räcker oftast för den biologiska belastningen. Detritus kan man suga upp från botten med hävertslang i samband med vattenbyten.

 

4 hours ago, Harry S said:

2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen i vattnet eller finns det något all-around instrument som håller koll på allt? PH, kalcium, nitrat m.m.

Det enda man behöver mäta de första månaderna är salthalt och temperatur, därefter kan du testa alkalinitet (KH) och nitrat ibland. Just fiskar tål väldigt höga nitratvärden.

 

pH varierar under dygnet, men om alkaliniteten är OK är inte pH något problem. Kalcium är främst viktigt för koraller och kalkalger.

 

4 hours ago, Harry S said:

3. Jag är orolig för sjukdomar bland fiskarna, hur vanligt är detta och hur svårt kan det var att bota? (generellt sätt, förstår att det skiftar). 

Cryptocaryon/prick är en mycket vanlig parasit, kanske de flesta kar har den, se klistrad tråd i sjukdomsforumet. Om fiskarna trivs och är friska från början är det oftast inget problem, men kirurger och fjärilar kan vara särskilt känsliga. Oodinium fungerar på liknande sätt men är dödligare och sällsyntare.

 

Ordentligt dimensionerad UVC-sterilisering kan hålla nere mängden parasiter.

 

4 hours ago, Harry S said:

4. Jag läser att många rekommenderar en karantän-tank, det låter som väldigt mycket jobb så här i början. Att kicka igång två tanks! Klarar jag mig utan en sån? 

Ja det går bra utan. Om man däremot har ett kar fullt med dyra fiskar kan det kännas lugnare att sätta nya fiskar i karantän.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren Twik och Christian J! Uppskattar det verkligen. Låter som att jag missförstått vad canister och sump betyder, trodde att det var två olika slags filter! (någon virrig youtuber tror jag) Har jag fattat rätt i att skillnaden på ytter och innerfilter helt enkelt är om de är i vattnet på insidan - eller bredvid akvariet? . Självklart vill jag gömma alla fula grejer så en sump låter bra - och tack för länken Christian!

18 hours ago, Christian J said:

"Canister-filter" är väl typ Eheims traditionella behållare som står under visningskaret? Dessa har ingen speciell fördel till saltvatten och kan eventuellt börja läcka eftersom saltvatten gör PVC-slangar hårda. Det finns även innerfilter som kan fyllas med t ex vadd, men jag tycker inte de gör någon större nytta heller. Däremot har Tunze en makroalgreaktor 3181 som tydligen kan stå nedanför karet på samma sätt som ett Eheimfilter, vilket verkar praktiskt om man inte har någon sump.

Det här förvånar mig! Hade helt räknat med att kosta på mig ett sådan megafilterbehållare för flera tusen? Vore ju nice att slippa. 

18 hours ago, Christian J said:

 

"Sump-filter" låter som ett brett begrepp, det skulle innebära allt från filterstrumpor till Rollermat-filter, kanske även makroalgfilter eller -refugium?

 

Skummare, levande sten och vattenbyten räcker oftast för den biologiska belastningen. Detritus kan man suga upp från botten med hävertslang i samband med vattenbyten.

Du menar alltså att man inte behöver ett filter? Intressant, måste ju dock vara tryggare och säkrare att köpa ett stabilt kvalitetsfilter? Minska tiden jag lägger på städning och vattenbyten? 

18 hours ago, Christian J said:

 

Det enda man behöver mäta de första månaderna är salthalt och temperatur, därefter kan du testa alkalinitet (KH) och nitrat ibland. Just fiskar tål väldigt höga nitratvärden.

 

pH varierar under dygnet, men om alkaliniteten är OK är inte pH något problem. Kalcium är främst viktigt för koraller och kalkalger.

 

Cryptocaryon/prick är en mycket vanlig parasit, kanske de flesta kar har den, se klistrad tråd i sjukdomsforumet. Om fiskarna trivs och är friska från början är det oftast inget problem, men kirurger och fjärilar kan vara särskilt känsliga. Oodinium fungerar på liknande sätt men är dödligare och sällsyntare.

 

Ordentligt dimensionerad UVC-sterilisering kan hålla nere mängden parasiter.

 

Ja det går bra utan. Om man däremot har ett kar fullt med dyra fiskar kan det kännas lugnare att sätta nya fiskar i karantän.

Det här var lugnande att läsa! Lät mindre bökigt än jag tänkt mig. Tack för det! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Harry S said:

Har jag fattat rätt i att skillnaden på ytter och innerfilter helt enkelt är om de är i vattnet på insidan - eller bredvid akvariet?

Ja iaf inom sötvattensakvaristik. Inom saltvatten tillkommer dessutom filter avsedda för en sump (jag vet inte om sumpar används även till sötvatten numera?).

 

1 hour ago, Harry S said:

 . Självklart vill jag gömma alla fula grejer så en sump låter bra - och tack för länken Christian!

Varsågod! Många säger att det enklaste är att köpa ett akvarium avsett för saltvatten med inbyggd sump, tydligen är dessa inte så dyra begagnade.

 

1 hour ago, Harry S said:

Du menar alltså att man inte behöver ett filter? Intressant, måste ju dock vara tryggare och säkrare att köpa ett stabilt kvalitetsfilter? Minska tiden jag lägger på städning och vattenbyten?

Filtersockor och särskilt Rollermat-filter i en sump kan vara effektiva för att fånga upp synligt skräp, men det är inget man måste ha. Min filtersocka måste rengöras två gånger i veckan (annars täpps den igen), så frågan är hur mycket arbete den sparar in. Ett Rollermat-filter kan mata fram ny filtermatta automatiskt vid behov, så det borde spara arbete.

 

Till skillnad från många sötvattenskar så behöver man inget bakteriefilter för att bryta ner ammonium och nitrit inom saltvatten, skummaren tar det mesta medan resten sköts av bakterierna i den levande stenen och sanden. Men för att bakteriekulturerna skall hinna byggas upp bör man vänta ett par veckor innan man sätter i djur i ett nytt kar, och sedan öka matningen gradvis.

 

Nitrat kan man bli av med på olika sätt t ex vattenbyten, makroalger (oftast Chaetomorpha i sumpen), kolkälledosering (vodka eller ättika, detta kräver dock försiktighet eftersom överdosering kan vara farligt). Även koraller tar upp nitrat, så moderna revkar med mycket koraller drabbas ofta av näringsbrist.

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 11/26/2020 at 8:46 PM, Harry S said:

Självklart vill jag gömma alla fula grejer så en sump låter bra

Samtidigt tar ytavrinningen till sumpen upp en hel del plats i visningskaret, kanske lika mycket som en inneskummare. Så om du bara tänkt ha en skummare i sumpen är det kanske bättre med en inneskummare istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...