Gå till innehåll

Nystart Av Saltvattens Akvarium


Sunny

Rekommenderade inlägg

metcrue jag hade tänkt ha UVc filtret i början av sumpen med en separat pump och tror inte det är så stor risk att den slämmar igen eller liknande jag ska inteheller ha igång chemfiltret så ofta kanske någon gång med aktivt kol men tror inte till så mycket annat.. så tror inte att det borde vara något problem :)

det hade nog varit knepigare fall jag hade haft filtret i en closed loop till returen eller liknande :) men tror det borde vara rätt lungt eftersom den antingen kommer ligga i början av sumpen eller kanske ha en pump direkt i karet ? :)

i vilket fall så tänkte jag ha en separat pump till filtret så fall något krånglar med det så borde det inte vara så svårt att ta hand om det,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filter ska sitta före U-vet, eftersom orenheter i vattnet (sikten) avsevärt sänker uvets verkningsgrad (och slammar igen Quartsglaset snabbare)

Sedan tycker jag att man ska följa tillverkarens rekommendationer om flödet genom uvet eftersom det finns indikationer om att ett för snabbt flöde inte dödar parasiterna utan istället gör dom mer resistenta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo tror också att det är bra att filtret sitter före UV :)

Så nu har jag beställt ny belysning det blev en Aqua Medic Aquasunligth NG 2x250w 2x54w med moonligth (svart)

någon som har erfarenhet av denna armatur ?

M.v.h,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en bild på karet när jag precis fått hem det och vattenfyllt det.

ni som sett joneys kar tidigare.. såhär ser det ut naket :)

ni får ursäkta röran :) men tänkte att nåågon bild är bättre än ingen ? :)

M.v.h,

Sunny

post-2018-14468912607992_thumb.jpg

post-2018-14468912608097_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Xedar :)

jag har liten kunskap när det gäller teknik men kanske kan ta hjälp ?

jag visste inte att det gick att göra en egen ,fall det går så är jag på, men det kanske är för komplicerat för mig ?

men det vore toppen fall det gick och ännu mera toppen fall man kommer undan med en penning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det går ju utmärkt att göra, den som du har nu är ju gjord av mig.

Kan du läsa ett schema och använda en lödkolv? isof kan jag rita ihop nått till dig.

tex timerstyrd controller som vid tillslag dämpar pumparna till 30%

eg 08:00-20:00 100% 20:00-08:00 30%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan tyvvär inte läsa scheman och de andra är nog ingen bra ide att jag gör..

annars kan jag öppna upp controllerna t.ex och ta kort så kanske du kan berätta vad jag ska göra..

jag har tillgång till verkstad på skolan kanske kan göra det där ?

M.v.h,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...