Jump to content

721-1199 liter Hampus nya projekt

Hampus85

Recommended Posts

3 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

När jag läste på att du skulle limma hyllan tänkte jag du menade att den skulle limmas fast i sumpen 😊

Den där hyllan blir kanon. 

Då förstår jag 😃. Nej jag ville kunna lyfta ur den av anledningen du nämnde.

• Like 1

Posted (edited)

Skummare tillslut komplett 😃!

Funderar lite på vad man gör med ozonintaget om det inte ska användas, måste man dra en slang över ytan eller är det bara att lämna det och låta det suga vatten?

Kom även en grotech sp4800.

Nästa steg blir att se om budfirman tänker ersätta mig för två trasiga UV-filter. Jag tycker att det är helt "ok" att de lösa rören var trasiga men att de lyckades krossa båda kvartsrören och uv-rören som låg fixerade inne i filtren och med rejält mycket dämpade material runt tyder på en ganska brutal behandling.

IMG_20210414_220745949.jpg

Edited by Hampus85

6 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Fy fasen. Var det någon del de inte hade sönder, typ 😒

När det gäller uv-delarna så knappt. 😟 Elektroniken ser ok ut men svårt att testa utan rör. Glömde skriva att två av plastfästena till själva filtret också var avslagna. Såg inte så mycket på paketet först men när jag tittar inifrån ser det ut som de i princip vikt det och sedan tryckt tillbaka kartongen till normal form...

• Confused 1

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Vatten på g! Ska fyllas upp ca 30 cm, i med lite levande sten från två olika akvarium, en streamer samt doppvärmare. Doserar sedan salmiak och så får det stå så en månad medan jag fixar sump, PVC, belysning och täckskivor+luckor till bänken . Närmar sig lite i alla fall 🙂.

IMG_20210525_111335319.jpg

• Like 2

1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev:

Vad var det för dimensioner på karet? 

Bra jobbat med revbygget förresten! 💪

Är det två enhetliga "block" där allt sitter ihop? Måste ha vägt en del isf?? 😊

Tackar! 🙂

200x80x70 lxbxh. Ska försöka få till lite bättre bilder vid tillfälle, helt omöjligt att undvika reflexer 

Tror det blir bra i slutänden när saker börjat växa på. Den vänstra består av tre pelare med en oval skiva på gjord av splitter och cement. Skivan sitter fast i pelarna. Den högra består av fyra pelare med tre horisontella "stänger" av korall kross samt lite småbitar mellan stängerna för att stabilisera. Även här är allt ihopsatt med revcement. Kommer fästas lite småbitar med levande sten på lite olika ställen när vattnet höjs. 

Ett misstag jag gjorde med mitt nuvarande scape var att bygga för högt. Flera höga revpelare skuggar och de bra korall platserna blev för få. Blade att göra det lite lägre denna gång med större platåer i de höjder där jag kommer vilja ha mest koraller och sluttande framåt för att kunna se bra. Tror även att det kommer vara hyffsat lätt att få till bra flöde med detta scape.

• Like 1

• 3 weeks later...

Sådär, börjar röra på sig lite mer!

Akvariet delfyllt. Ska nu i sand uppblandat med lite levande sand från nuvarande kar, någon ö samt massa småbitar av levande sten samt en liten pump och doppvärmare. Rördragningen  pågår. Vågar inte fylla mer innan det är tätt fram till sumpen utifall att det skulle börja läcka in till överrinningstornet. Hade missbedömt väggtjockleken något. Bestod av 20cm kärnvirke så lite arbetssätt att borra 

Har uppkommit ett par funderingar. Vad tror ni blir bäst, sätta grenrör på returen och koppla rullfiltret eller bygga en förgrening från en av returpumparna?

Kan jag koppla ihop båda returpumparna med en y-koppling eller ställer det till med konstigheter för flödet? Skulle innebära att jag bara behöver göra ett extra hål i väggen. Skulle sedan kunna dela flödet i 2-4 utblås på akvariesidan av väggen.IMG_20210612_150145832.jpg.23a55b9e4b9ea901a3f20b132ec69313.jpgIMG_20210612_150115697.jpg.cbfab499f4c3c7089eea95d2862c32b3.jpg

Cyklingen är smygstartad. En mindre pump, doppvärmare, termometer och ett par kg ls är istoppat. Nästa steg blir ca 20 kg ls till, död+lite levande sand, salmiak samt två sorters startbakterier.

Sumpen är nästan klar, en baffel av sex kvar att limma.

Limmade första bitarna PVC igår kväll. Börjar kännas ganska nära nu!

Ursäkta den skitiga rutan, den ska åtgärdas 😁

IMG_20210614_223431869.jpg

• Like 3

• 2 weeks later...

Hylla ihopbyggd till sump rummet. Den ska rymma tre karantän akvarium (ett för fisk, ett för koraller och ett för lägre djur) samt phyto och pododling. 

Tillsatte salmiak till displayen igår. Doserade till förväntat värde på 1,5-2. Idag gjorde jag lite mätningar. Ammonia låg på 0,25 och nitrit 0,5. De senaste veckorna med en liten mängd levande sten och sandd måste ha gjort någon nytta. Doserade mer salmiak samt lite startbakterier så får vi se hur värdena ser ut imorgon.

IMG_20210623_130954261.jpg

• Like 1

4 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Hylla ihopbyggd till sump rummet. Den ska rymma tre karantän akvarium (ett för fisk, ett för koraller och ett för lägre djur) samt phyto och pododling. 

Tillsatte salmiak till displayen igår. Doserade till förväntat värde på 1,5-2. Idag gjorde jag lite mätningar. Ammonia låg på 0,25 och nitrit 0,5. De senaste veckorna med en liten mängd levande sten och sandd måste ha gjort någon nytta. Doserade mer salmiak samt lite startbakterier så får vi se hur värdena ser ut imorgon.

IMG_20210623_130954261.jpg

Ser ut som samma hylla som jag använder till mitt fraggkar, biltema för typ 200 kr 😅 funkat kanon (har även förankrat i väggen) 👍

27 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Ser ut som samma hylla som jag använder till mitt fraggkar, biltema för typ 200 kr 😅 funkat kanon (har även förankrat i väggen) 👍

Japp, det är samma 😃. Valde den före Ikea för att den enligt specifikationen ska klara högre belastning än deras motsvarighet.

• Like 1

• 4 weeks later...