Gå till innehåll

Min nya burk


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ursäkta att jag startar en ny tråd. men den andra tråden var mest för att få svar på massa funderingar jag hade inför starten, och är ganska grötig tycker jag.

Nu har jag fått svar på mina funderingar och i princip bestämt mig hur jag skall bygga hela systemet, och väljer att starta en helt ny tråd.

Ni får gärna ta bort den gammla tråden, eller flytta denna om det inte är korrekt.

Jag sa ju i tidigare tråden att jag skulle starta upp så billigt som möjligt, men har insett att det är dumt att vara dumsnål och därför kommer jag att köpa rätt bra grejjer direkt så får jag istället vänta ett par månader extra med att köpa fisk och koraller, men det kan ju bara va bra för burken =)

Ja iallafall. jag kommer att leta efter ett beggat akvarium i storlek 4-500 liter.

som jag kommer att borra i botten och göra en ytavrinnig i bakre högra hörnet.

Kommer göra en durso..

Sumpen har jag ett gammalt akvarium som står som är 90*35*35 som jag hade tänkt använda.

jag gör 3 fack. 1 för skummare, 1 för övrig teknik, och 1 för returen.

Skummaren blir en Deltec Turbo 1060, som även har ett fack för aktivt kol som jag kommer filtrera med, eftersom jag skall ha både mjuk och stenkorall så kanske jag får bort lite gifter.

i fack nummer 2 kommer jag att koppla in mitt gammla Eheim ytterfilter 600l/h som jag kommer köra rowaphos i, som fosfatfilter.

Sen kommer jag via en maxijet 1000 köra deltec uvc 20 watt.

sista facket så köra jag en ocianrunner 3500 som returpump.

Jag kommer ha ett annat kar som jag har stående, som jag kommer ha RO vatten i och så ett automatiskt påfyllnadssystem till sumpen.. här skall jag senare koppla i en kalkmixer när jag börjar stoppa i stenkorall.

Inne i karet så kommer jag att ha en Tunze Turbelle stream Kit TS12 6110 (12000 l/t) 45 w

och eventuellt en gammal 1000 l/h pumpa som jag har kvar sen tidigare rev.

Jag kommer köra allt kranvatten på Ro som jag har kvar sen tidigare.

Jag kommer köra på 2 st 250 w MH samt ett eller 2 blå-rör.

Jag kommer köpa 40-50 kg levande sten pluss att jag ha ca 40 kg död levande sten jag kommer slänga i...

Ja gott folk, vad tror ni om detta bygge? vill ha kommentarer nu.. är det perfeekt? bör jag byta ut nått? är det nått jag har onödigt stort av? nått jag bör köpa bättre? osv...

en kass skiss över systemet: skiss0jv.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är ju nybörjare så jag har tyvärr inte så mycket at komma med..

förutom en sak.. om du ändå ska bygga upp en schysst burk så varför inte köpa ett nytt akvarie runt 400-500l?

Jag tänkte också köra med ett beggat men fick rådet här att kolla på ett nytt. Och ett nytt blev det :)

helglas akvarier är ju inte så dyra, 1200,- betalade jag för mitt 250l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här bygget verkar mycket lovande och genomtänkt. Beroende på om du ska ha två eller en mh så kan du fundera äver hur högt ditt kar ska vara. Ska det inte vara så högt så kanske du ska fundera på om du bara ska köra på T5 belysning istället.

Som Draedon sa så kan du lika bra satsa på ett nytt kar, finns ju färdiga standard i 540 liters klassen eller 450 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här bygget verkar mycket lovande och genomtänkt. Beroende på om du ska ha två eller en mh så kan du fundera äver hur högt ditt kar ska vara. Ska det inte vara så högt så kanske du ska fundera på om du bara ska köra på T5 belysning istället.

Som Draedon sa så kan du lika bra satsa på ett nytt kar, finns ju färdiga standard i 540 liters klassen eller 450 liter.

Oki, ja kanske är värt att köpa nytt akvarium direkt..

vad tror ni det kostar att beställa ett 450 liters helglas?

sen så har jag en MH armatur liggande hemma, så jag kommer då minst köra på en 250 w.

men det kanske räcker att köra bara på en 250 wattare pluss lysrör om jag har ett lågt akvarium?

Eller är det lika bra att slänga på en till 250 wattere?

Nu har jag köpt en skummare av Ted.. det vart en 1060S, en ännu värre skumamre.. klarar 2000 liter.. så ja.. lite overkill kanske men vafan, nu kan jag köpa ett större kar än beräknat om jag vill =)

Och så en fråga angånde belastning, i ett 450 liters med sump(okänt liter) och denna skummare.. hur mycket fisk vågar man ha i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Du har tänkt till ser jag och sen samtidigt ödmjuk inför råd av andra. Tror stenhårt på att detta blir bra. Nu låter det som om du lutar åt nytt kar. Jag själv köpte ett beg. kar. Om du tittar här på forumet så kan man i bland se rena fynden för att starta upp i. Om du nu ändå väljer ett beg kar ska du vara noga när du letar efter repor i glaset vilka kan vara mycket svåra att upptäcka när glaset inte är rent. Sen ska du även kontrollera efter ställen där silikonet börjar släppa.

Nya kar hittar du bra priser på i länkarna ovan. Kolla runt vad du vill ha så kan du sen jämföra från olika leverantörer.

Ang din sump har jag en fråga. Jag ser inte funktionen på mellanväggen mellan teknikfacket och återmatningspumpfacket. Skulle det inte lika gärna kunna vara ett fack?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Du har tänkt till ser jag och sen samtidigt ödmjuk inför råd av andra. Tror stenhårt på att detta blir bra. Nu låter det som om du lutar åt nytt kar. Jag själv köpte ett beg. kar. Om du tittar här på forumet så kan man i bland se rena fynden för att starta upp i. Om du nu ändå väljer ett beg kar ska du vara noga när du letar efter repor i glaset vilka kan vara mycket svåra att upptäcka när glaset inte är rent. Sen ska du även kontrollera efter ställen där silikonet börjar släppa.

Nya kar hittar du bra priser på i länkarna ovan. Kolla runt vad du vill ha så kan du sen jämföra från olika leverantörer.

Ang din sump har jag en fråga. Jag ser inte funktionen på mellanväggen mellan teknikfacket och återmatningspumpfacket. Skulle det inte lika gärna kunna vara ett fack?

Hmm ja hittar jag ett bra kar i rätt storlek till ett bra pris, så kanske det blir beggat.. jag får se hur jag gör =)

Ne det kanske igentligen är helt onödigt med det sista facket.. kan ju rent skita i det då =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ditt upplägg verkar mycket genomtänkt. Vad gäller vilken belastning som ditt kar "tål" så råder jag dig att testa dig fram försiktigt. Det finns många "sanningar" om detta, men inte så mycket vetenskap vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg att ett nytt helglasakvarium 576 liter med svart silikon, kostar 4.100 kr... ändå hyfsat bra pris.. brukar ändå ligga därnånstans begagnade, fast då brukar det ju iofs följa med grus och massa annat helvette, som jag ändå inte har nån nytta av...

Aquael Akvarium rekt 576L 160x60x60cm 4 100:00/ST

hehe blir bara störra och större.. hade ju tänkt 400 liter först =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg att ett nytt helglasakvarium 576 liter med svart silikon, kostar 4.100 kr... ändå hyfsat bra pris.. brukar ändå ligga därnånstans begagnade, fast då brukar det ju iofs följa med grus och massa annat helvette, som jag ändå inte har nån nytta av...

Aquael Akvarium rekt 576L 160x60x60cm 4 100:00/ST

hehe blir bara störra och större.. hade ju tänkt 400 liter först =)

det där känner jag igen.. när jag letade burk så låg dom jag var sugen på runt 1000-2500,-

men då medföljde sten, grus, rötter, filter och ibland tom. fiskar. skulle hamnat i en kartong i förrådet. :) då köper jag hellre bara baljan ny för 1200,- som det blev i mitt fall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...