Gå till innehåll

Stamlösning järn (iron) samt Strontium


Stensson

Rekommenderade inlägg

Strontium kan du bland annat tillsätta med en lösning avStrontiumklorid-hexahydrat (SrCl2x6H2O). En blandning med 128 gr i lösning (1 liter totalt) ger en höjning med 0.042gr Sr/ml. Om man använder Balling metoden så kan man tillsätta 1 ml per 10 ml Kalciumklorid-dihydrat delen (den blandas genom 800 gram CaCl2x2H20 i totalt 1 liter lösning). Detta är taget från Ratgeber Mereswasserchemie-Theorie & `Praxis fur Akvarianer av Armin Glaser. När det gäller järn så har jag inget bra recept då jag inte tillsätter det extra (utöver FM trace). 

 

Lycka till,

Sven

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, OR20 skrev:

Strontium kan du bland annat tillsätta med en lösning avStrontiumklorid-hexahydrat (SrCl2x6H2O). En blandning med 128 gr i lösning (1 liter totalt) ger en höjning med 0.042gr Sr/ml. Om man använder Balling metoden så kan man tillsätta 1 ml per 10 ml Kalciumklorid-dihydrat delen (den blandas genom 800 gram CaCl2x2H20 i totalt 1 liter lösning). Detta är taget från Ratgeber Mereswasserchemie-Theorie & `Praxis fur Akvarianer av Armin Glaser. När det gäller järn så har jag inget bra recept då jag inte tillsätter det extra (utöver FM trace). 

 

Lycka till,

Sven

Kapar här och tackar för tipset! Du råkar inte veta en sida där man kan få tag på kaliumklorid också? 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett lager för flera år sedan och har inte behövt köpa sedan dess. Jag tittade dock lite snabbt på Amazon.de och hittade en affär som säljer det. De hade bara en 2,5kg förpackning men du kanske kan hitta någon att dela med, annars så är det ju inte så farligt dyrt (under 20 eur+frakt). Men som sagt ingen erfarenhet av säljaren men hoppas att det hjälper. 

 

 https://www.amazon.de/-/en/Potassium-Chloride-KCl-Pharmaceutical-Quality/dp/B00I9XRVQ6/ref=sr_1_9?dchild=1&keywords=Kaliumchlorid&qid=1614583915&sr=8-9

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kim Rosenqvist du vet säkert det men en stamlösning med 191 gram KCl i en liter vatten ger en lösning där 1ml tillsatt till 100l akvariumvatten höjer kaliumvärdet med 1ppm. Skulle du vilja så kan du också använda K2SO4 för att tillsätta kalium. Du blandar då ca 100gr/liter för att få din lösning.
 

jag passade på att titta i en av mina gamla böcker och hittade ett experiment där man tillsatt 1gram Zeolit till 20ml artificiellt saltvatten och efter 36 testade (hr-icp-ms) efter kaliumhalten. Detta påvisade att kaliumvärdet sjunkit med 4%. Ja, jag tyckte iallafall det var intressant då man ofta hör att Kalium framförallt används upp i Zeovit kar men sällan med någon mer förklaring eller kvantifiering. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , OR20 skrev:

Skulle du vilja så kan du också använda K2SO4 för att tillsätta kalium. Du blandar då ca 100gr/liter för att få din lösning.

 

Kommer jag inte då att samtidigt öka S i karet på sikt? Minns att jag doserade natriumsulfat när jag hade hamnat lågt (pga aquaforest balling) på S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kim Rosenqvist helt rätt, du kommer att öka svavelmängden i ditt kar, det är dock ett vanligt ämne i saltvatten (2.775g/l vid 35 ppt salthalt). Detta innebär att de relatvit små mängderna svavel som du tillsätter via K2SO4 inte procentuellt påverkar värdena i så stor utsträckning. Klorid är ju betydligt vanligare (19.8g/l vid 35 ppt salthalt) och påverkas därför ännu mindre procentuellt sett men har problemet att man bör hålla det i en konstant kvot till natrium nivån. Detta är en av de största anledningarna till att man tillsätter NaCl fritt salt som en del av balling metodiken. Efter huvudingredienserna i Balling så är just SO4 och K som är de primära delarna. 

  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...