Postat 9 maj 20214 Ă„r Jag kör för tillfĂ€llet hemmablandad balling utifrĂ„n recept. I receptet, som Ă€r tvĂ„part, finns mg och ca i dunk 2.  Om jag, pga för högt mg i systemet, vill köra samma recept men utan mg, Ă€r det lĂ€tt att rĂ€kna ut vad jag bör skĂ€ra ner i övrigt för att uppnĂ„ en balans i blandningen? Eller Ă€r det att en obalans som kan försummas?  Dunk 1 Ă€r natriumkarbonat och natriumsulfat Dunk 2 Ă€r calciumkloriddihydrat och magnesiumkloridhexahydrat  Sorry ping @stigigemla  Mvh KimÂ
Postat 9 maj 20214 Är Det stÄr pÄ min hemsida: Oceanakvarium.se Bra att veta Mer att veta Ballingmetoden  Tillverka Ballinglösningarna
Postat 9 maj 20214 Ă„r Författare 2 timmar sedan, stigigemla skrev: Det stĂ„r pĂ„ min hemsida: Oceanakvarium.se Bra att veta Mer att veta Ballingmetoden  Tillverka Ballinglösningarna Jo jag lĂ€ste det. 83% av minskad mg?  Dvs om jag hypotetiskt minskar med 100 gr mg sĂ„ minskar jag 83 gr natriumkarbonat (hĂ€r spelar det ingen roll att det inte Ă€r natriumbikarbonat)?  Skall calciumkloriddihydrat vara oförĂ€ndrat? Blir det inte en obalans emellan kh och calcium dĂ„?  Tack stig!Â
Postat 9 maj 20214 Ă„r Författare Nu finns ju inte natriumkloridfritt salt i min blandning. Vet inte om det spelar nĂ„gon roll.  Annars kanske jag kan byta recept till ditt bara men göra den mer koncentrerad dĂ„ jag anvĂ€nder natriumkarbonat?Â
Postat 9 maj 20214 Är Natriumkarbonat Àr betydligt mer koncentrerad i kH / vikt. 1 mol bikarbonat vÀger 84 gram medan 1 mol natriumkarbonat som Àr dubbelt sÄ effektiv vÀger 106 gram. Det betyder att 84 gram bikarbonat ersÀtts med 53 gram natriumkarbonat. Men det Àr ingen mening med att rÀkna för noga. Du skall ÀndÄ justera tillsatt mÀngd för att hÄlla de vÀrden du vill ha i vattnet.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.