Gå till innehåll

Hjälp med rördragning


Hampus85

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Nästa steg i projektet blir rördragning. När jag köpte karet satt ingen PVC monterad men det medföljde en del ny PVC. 

Hur gör jag bäst med utflödet från karet?

Det är borrat i ena kortsidan enligt bild och mina frågor är följande:

1. Det medföljde två typer av tankgenomföringar, en med limmuff i båda ändarna för 32mm rör och en med limmuff för 25 mm i ena änden och gänga i andra. Är någon att föredra? Vad kallas i så fall den del som har limmuff för fortsatt rördragning i ena änden och hangänga i andra som jag kopplar till gängan på genomföringarna?

2. Hur gör jag bäst i karet. Bör jag sätta 90-gradersvinklar och låta det undre röret sluta en dm under vattenytan och det andra sluta precis i ytnivå? Eller går det att bara sätta skyddskorgar direkt på genomföringarna utan att vinkla upp dom?

3. Å ena sidan skulle det kännas säkrast att låta det övre röret gå helt tomt i normala fall och låta denna ledning sluta över vattenytan i sumpen så att jag hör om problem uppstår. Å andra sidan kanske det är svårt att få det tyst genom att bara låta vattnet gå i ett rör och reglera flödet i detta med en kran? Är det bättre att reglera flödet så att lite vatten (lagom för att få det tyst) går i "nödröret" och skippa den extra säkerheten?

 

Ursäkta många dumma frågor. Denna del är det som jag känner mig mest osäker på. Har overflowbox med Bean animal på nuvarande kar så det kopplas helt annorlunda.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

IMG_20210605_001139893.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte någon expert på rördragningar men det jag vet är att du förlorar mer flöde med 90 graders vinklar än 45 graders och man brukar få det mest tyst om lite vatten strilar ned i nödröret. Red sea karen är iaf konstruerade så och som du säger så går huvudröret en bit under ytan och nödröret är i lod med ytan. 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Har nog kommit fram till att det är bästa lösningen angående de två rören. 

Beställde PVC igår och kommer att köra armerad pvc-slang på en sträckning just för att slippa skarpa böjar. Har ett färdigt schema för dragningen som jag tror blir bra. Den enda sämre delen i planen är att det kommer vara svårt att få loss genomföringen för att exempelvis byta packningar utan att kapa PVC på utsidan men tror att det är svårt att lösa det säkert utan att limma rören på både in- och utsidan.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...