Gå till innehåll

Hjälp!


watter

Rekommenderade inlägg

Har den sista månaden börjat komma jättemycket röda slemalger i mitt kar, sitter överallt, på botten, på stenar.

Kan det bero på att jag ej har kört med osmos vatten den sista tiden vid påfyllning av avdunstat vatten.

Har ordentlig cirkulation i karet, är på 120 liter, har två 1000 L/h plus en 600 L/h, vet ej vad jag ska göra för att det ska försvinna. Glad för all hjälp jag kan få ;)

post-2318-14468912659945_thumb.jpg

post-2318-14468912660087_thumb.jpg

post-2318-14468912660191_thumb.jpg

post-2318-14468912660294_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips:

Dra ned kraftigt på blåljuset. Om du har blått ljus vill säga.

Sug upp det du kan och håll efter det så mycket du orkar. När de är borta kan du försiktigt öka mängden blåljus igen.

Jag har blivit av med slemalger på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips:

Dra ned kraftigt på blåljuset. Om du har blått ljus vill säga.

Sug upp det du kan och håll efter det så mycket du orkar. När de är borta kan du försiktigt öka mängden blåljus igen.

Jag har blivit av med slemalger på det sättet.

Jag har för mig att det var tvärtom . Att

blåljus hämmade tillväxten av dessa alger. Jag kan dock ha fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör köra med osmos. Sådana alger har väldigt lätt för att uppkomma om det finns kisel och/eller fosfat i vattnet.

Kan också vara någon form av bakterie, sök på cyano och på dinoflagelates på forumet, som livnär sig på fotosyntes eller spårämnen i vattnet.

Jag hade någon form av cyano i mitt akvarium och det gick bort delvis av sig själv efter cirka 4 månader. De återgärder som jag tog var:

Minskade belysningen till hälften - Ifall de är/var fotosyntes levande

Matade mindre - för att få ner fosfat och silikat ytterligare

Öka skumningen - få ut näringsämnen

Bytte inte vatten - inga tillsatser av några spårämnen som kan "göda" problemet

Öka cirkulationen - så att algerna lossnar och kan skummas bort

När man sedan återgår till det normala skall man ta "babySteps" belysningen kan ökas med 10-20 minuter i veckan om man känner att man måste få upp den igen och byter man vatten så skall man använda osmosvatten och vara säker på att osmosen fungerar som den skall.

Passa också på att suga upp så mycket skit som du kan så att du exporterar bort algerna.

Om det inte skulle vara cyano utan vanliga slem/kisel alger som brukar uppkomma då man har för mycket silikat eller fosfat i vattnet, vilket ofta händer då man inte kör med osmos, kan man testa att höja kH vilket hämmar tillväxten av olika sorters alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen Andre, jag har faktiskt blivit av med dom, jag köpte en 250 watt MH, hade igång den några dagar sen var det putts väck, finns lite kvar på min ena sten men det minskar för varje dag, tog även bort en del med mina händer när jag gjorde vi i karet :) Fraggarna jag köpte av dig trivs bra med MH:n ;)

Lägger upp några bilder!

post-2318-14468912684672_thumb.jpg

post-2318-14468912684799_thumb.jpg

post-2318-14468912684937_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...