Gå till innehåll

Vilket märke på måttbeställda akvarium?


Daniel N

Rekommenderade inlägg

Finns det akvarimärken som man ska hålla sig borta från när man ska köpa ett måtbeställt akvarium?

Jag behöver hjälp med vilket akvariummärke jag ska beställa.

Jag hade först tänkt mig ett med aluminium ram och sedan blev det utan, nu vet jag varken från eller till.

Är där någon större skillnad i kvalitet på de olika märkena??

Är det bättre att få det byggt i Tyskland än i tex Polen?

Ni som har fått era akvarium måttbeställda vad har ni för märke och var beställde ni dom och det viktigaste av allt är ni nöjda med akvariumet, glaset, siliconen, arbetet osv..

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade skippat ramen för det är snyggare utan.

Jag gjorde som så att jag beställde glaset, provlimma ett litet kar för att "prova på det" sen limmade jag mitt eget akvarium. Det går om man bara har tid och ork.

Tex Marinakvariet, Åled och schuran i Tyskland kan bygga specialbeställda kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har fått era akvarium måttbeställda vad har ni för märke och var beställde ni dom och det viktigaste av allt är ni nöjda med akvariumet, glaset, siliconen, arbetet osv..

Tacksam för svar.

Mitt förra beställde jag via MarinAkvariet killen som gjorde detta var jätte duktigt tycker jag snygga fogar och bra slipade kanter och fick själv bestämma borrat hål funkade det ej med detta så kom han med annat förslag

Du bor ju "nära" köpenhamn tror att klovnfisken är duktig att limma specialkar oxså

Har sett att det finns ett Scuran acryl kar på akvarieudstyr.dk

Aluminiumkar funkar men måstes säkras så att aluminiumen ej tar skada utav saltstänket och "förgiftar" karet även om det tar långt tid att förstöra ett alukar med saltvatten så tycker jag det är snyggare med hellimmade kar med svart sillicon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förra beställde jag via MarinAkvariet killen som gjorde detta var jätte duktigt tycker jag snygga fogar och bra slipade kanter och fick själv bestämma borrat hål funkade det ej med detta så kom han med annat förslag

Du bor ju "nära" köpenhamn tror att klovnfisken är duktig att limma specialkar oxså

Har sett att det finns ett Scuran acryl kar på akvarieudstyr.dk

Aluminiumkar funkar men måstes säkras så att aluminiumen ej tar skada utav saltstänket och "förgiftar" karet även om det tar långt tid att förstöra ett alukar med saltvatten så tycker jag det är snyggare med hellimmade kar med svart sillicon

Vad är bra/dåligt med acryl gentemot glas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är bra/dåligt med acryl gentemot glas?

Fördelar med acryl är

att det är helt färglöst (kunde se rakt igenom mitt kar (genom botten skivan på sidan alltså))

att det är hållbarare

att det inte finns någon som helst risk att fogar går upp

att det är lätt att borra

att repor går att laga

att det väger mindre

Nackdelar med acryl är

att det repas lättare än glas (funkar inte med vanliga algskrapan eller magneten utan behöver en annan)

att det håller värme bättre än glas

att det kostar en slant extra

att du antagligen får beställa karet utomlands å vänta ett tag

:-) kommer inte på nåt mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förra beställde jag via MarinAkvariet killen som gjorde detta var jätte duktigt tycker jag snygga fogar och bra slipade kanter och fick själv bestämma borrat hål funkade det ej med detta så kom han med annat förslag

Du bor ju "nära" köpenhamn tror att klovnfisken är duktig att limma specialkar oxså

Har sett att det finns ett Scuran acryl kar på akvarieudstyr.dk

Aluminiumkar funkar men måstes säkras så att aluminiumen ej tar skada utav saltstänket och "förgiftar" karet även om det tar långt tid att förstöra ett alukar med saltvatten så tycker jag det är snyggare med hellimmade kar med svart sillicon

Har du något nummer eller emailadress till den killen som gjorde akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...