Gå till innehåll

Första saltvattenakvariumet, 60l. Tips och råd


asjohem

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag ska starta upp mitt första akvarium tänkte jag, eller göra ett försök iaf men jag blir inte helt klok på allt jag läser.

 

Jag skaffar förmodligen ett 8-kantigt akvarium på 60l, men vad  behöver jag mer?

Det jag tänkt, om det går, är två clownfiskar. Sen vet jag inte mer, det ska va litet och enkelt bara.

 

Vad behöver jag köpa för att starta upp och låta det gå?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå där!

 

Välkommen till guiden.

 

Det jag skulle göra om jag vore du är att börja läsa "saltvattenskemi for dummies" här på guiden. Sedan kan man via våra annonsörsbutiker få tillgång till en nybörjarguide att läsa sig in lite mer på.

 

Om man ska börja enkelt och som jag började way back så går det jättebra att ha -

Akvarium

Doppvärmare 

Cirkulation

Ljus

Levande sten

Sand

Vattentester (KH, Nitrat, Nitrit, refraktometer, fosfat, PH)

Ett bra salt (RedSea, Instant Ocean, Tropic Marin)

 

Som du säkert sett så finns det otroooligt många olika märken och typer av pumpar, belysning och andra saker inom tekniken. Allt handlar om vad man vill uppnå. Ett akvarium under 100 liter och liten belastning, klarar sig exempelvis bra med ett vattenbyte i veckan om det är få fiskar utan skummare och olika exportmetoder annat än vattenbytet. Cirkulationen brukar man säga x20 vattenvolymen i timmen (dvs 60 l bör du ha minst 1200 l/h i cirkulation på) och med belysningen så beror det på om du ska ha koraller eller inte och vad för några. Mjukkoraller som de flesta av oss börjar med brukar klara sig bra under svagare armaturer medan stenkoraller kräver betydligt mer och det brukar generellt sett inte vara lyckat att börja med dessa från dag 1. Ska man ha fisk så spelar det egentligen ingen roll vad för belysning man har, bara man ser fiskarna då. 

 

Länkar till lite matnyttig info 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag varnar lite för åttakantiga akvarier. Då fogarna får en ojämn bredd håller de sämre. Jag jobbade lite extra i en akvariebutik en gång i tiden och han slutade helt sälja åttakantiga.

Clownfiskar skall ha mycket mat så jag skulle inte starta ett kar med sådana utan en riktig äggviteskummare.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...