wrroomm77 Postat 12 april 2006 Postat 12 april 2006 Går det använda bikarbonat för att höja kh eller måste det till kalkvatten Jag har bra kalkhalt på 430 men hårdheten ligger på 6jag gillar inte att labba med kalkvatten ........... Citera
johanr Postat 12 april 2006 Postat 12 april 2006 Ja, det är inte svårt. Beroende på vilket pH du har i ditt (RO)-vatten kan du använda enbart NaBic eller Na-karbonat. NaBic kan du om du har tur, få tag på till en bra kvalitet och pris hos ngn snäll färgaffär. För att blanda en mättad lösning tar man ca 420 g NaBic till 6,5 l vatten. Bäst blir det om du har en slangpump och doserar med, t ex varannan tim. Värden får styra åtgången. Hos mig (1100 l) går det åt ca 6,5 l på 3 veckor för att hålla KH på ca 8-9, man får prova sig fram. Lycka till! Citera
stigigemla Postat 12 april 2006 Postat 12 april 2006 Det beror på ditt pH också. Är pH 8.2 eller mer räcker det med bikarbonat men är det lägre behövs kalkvatten eller natriumkarbonat också. Citera
johanr Postat 12 april 2006 Postat 12 april 2006 Förresten så kan man oxå förstås bland NaBic och Na-karbonat om man tycker att det passar. Båda kemikalierna, precis som CaCl2 är svåra att få tag på i bra kvalitet till vettiga priser. Annars tycker jag att denna typ av tillförsel fungerar bra, åtm hos mig... Citera
stigigemla Postat 12 april 2006 Postat 12 april 2006 Natriumbikarbonat till bra pris finns i mataffärer. Jag har köpt livsmedelkvalitet på Citygross för runt 70 kronor /2 Kg.Natriumkarbonat framställer man genom att lägga bikarbonat i ugnen 175 grader en timme. Citera
Klubbsson Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 Läs marinakvariets handbok om balling metoden http://www.marinakvariet.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=54 jag kör bikarbonat och Tropicmarines Tripple buffer för att höja kh, närbaste bagare säljer bikarbonat för ca 40 kr/kg. Citera
wrroomm77 Postat 13 april 2006 Författare Postat 13 april 2006 jo jag menade att man tillsatte natriumbikarbonat som det är bara....... skulle det gå eller blir det fel då? Citera
acuario Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 Enligt Tomas Pohl på korallenzucht så är ett kh mellan 6-7 bra, det behöver inte vara högre Citera
BAminoff Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 jag löser 2 tsk bakbikarbonat är väl natriumbikarbonat i 1 liter osmosvatten tillsätter 1 dl i karet varje kväll inte den dan jag byter vatten håller kh stabilt 8 pH ligger på 8.1 på fm har funkat ca 5 månMVH BA Citera
wrroomm77 Postat 13 april 2006 Författare Postat 13 april 2006 ok.... mitt ph låg på 8.0 så det är väl mest det jag är orolig för att det är för lågt.plus att kh är lite lågt enligt min mening.så jag undrar om jag kan använda enbart bikarbonat för att få upp kh och stabilisera ph på 8.2 Citera
BAminoff Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 Mitt pH är 8.1 på morgonen stiger till 8,3 sen under dagen det är väl ok eller? Om det sjunker ytterligare är det väl kanske kalciumhydroxid som gäller.Har du mätt pH vid olika tidpunkter under dagen?MVH BA Citera
Klubbsson Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 Bikarbonat sänker ditt PH, Natriumkarbonat (målarsoda) höjer det. Därför brukar man blanda dom två för att göra egen bufferlösning.Men som sagt läs mer om det i http://www.marinakvariet.com/index.p...pper&Itemid=54 Citera
wrroomm77 Postat 13 april 2006 Författare Postat 13 april 2006 Hur kan bikarbonat sänka phvärdet? det har väl ganska högt ph i sig självt eller?? Citera
wrroomm77 Postat 13 april 2006 Författare Postat 13 april 2006 jag menar inte att mitt ph är för lågt det jag menar är om jag kan höja khvärdet med bikarbonat för att slippa använda kalkvatten jag vill ju inte det är lite slabbigt........JA JAG VET JAG SKA KÖPA EN KALKREAKTOR. Citera
wrroomm77 Postat 13 april 2006 Författare Postat 13 april 2006 är det nån som kan ge ett rakt svar?? Citera
Halogen Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 Hej,Jag tycker det är lite förvirrande med ph och vad som påverkar detta. Men som jag förstår så sänker mängden CO2 ph och Syre höjer ph. På dagen så får man normalt en höjnig av ph pga av fotosyntesen hos alger drar igång och omvandlar CO2 till Syre(Kolet förbrukas). Finessen med buffringspreparat är att ha en reserv av CO2 när det inte finns i tillräcklig mängd frigjort i vattnet och då används karbonater för att förse fotosyntesen med kol utan att ph påverkas.När man har dåligt KH värde så blir det således brist på CO2 med en större ökning av ph som följd.OBS! Inget vetensakpligt om detta, men så har jag tolkat detta./ Hälsningar PP Citera
wrroomm77 Postat 14 april 2006 Författare Postat 14 april 2006 nu är jag inne på denna fråga igen......Natrimkarbonat får man alltså om man bakar natriumbikarbonat 1 timme i 175 grader i ugnen?och natriumkarbonat höjer både kh och ph eller?och bikarbonat sänker ph eller? Citera
Klubbsson Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 natriumkarbonat höjer endast ph, men var försiktig det är en stark kemikalie.http://www.marinakvariet.com/index.p...pper&Itemid=54 Citera
wrroomm77 Postat 14 april 2006 Författare Postat 14 april 2006 så det är alltså bikarbonat jag ska tillsätta för att få upp o hålla kh uppe och även hålla ph stabilt vid 8.0 Citera
stigigemla Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Bikarbonat är rätt men jag hade nog försökt höja pH någon tiondel. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Det går att höja med en blandning av 80% natriumbicarbonat och 20% natriumcarbonat pH blir då c:a 8,2. Men varför höja? I naturen ligger det på 6-9 inte högre. Citera
wrroomm77 Postat 14 april 2006 Författare Postat 14 april 2006 okjo ph ligger ju lite lågt får försöka höjja det med lite kalkvatten då. Citera
BAminoff Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 jaha då undrar jag om jag har fattat rätt.Om jag tar en del av mitt natrium bic stoppar i ugnen 175 grader1 timme så blir det natriumcarb så blandar jag ett pulver 80%nabic 20% nacarb så kan jag höja kh utan risk för att pH sjunker.MVH BA Citera
stigigemla Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Ja, fast jag hade nog inte blandat utan använt bikarbonat för att höja kH och karbonat för att höja pH.Man kan ju börja med 4 /1 och se hur värdena ställer in sig. Efter en månad ser man hur mycket som gått åt av respektive och då kan man göra en motsvarande mix. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Flera av de buffertlösningar som säljs kommersiellt består av denna blandning. Rec. har använts sedan början av 80-talet. Man kan inte höja bufferkapasitäten med endast ett salt åt gången. Alla dessa saltblandningar följer Gulberg våges lag. Bikarbonat sänker pH och carbonat höjer i rätt propotioner så blir pH konstant tills något av salterna är förbrukat ( OH jonerna som bildas av carbonatet brukar ta slut först då det bildas sura produkter vid nedbrytningen i akvariet) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.