Gå till innehåll

Använda bikarbonat för att höja kh


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Ja, det är inte svårt. Beroende på vilket pH du har i ditt (RO)-vatten kan du använda enbart NaBic eller Na-karbonat. NaBic kan du om du har tur, få tag på till en bra kvalitet och pris hos ngn snäll färgaffär. För att blanda en mättad lösning tar man ca 420 g NaBic till 6,5 l vatten. Bäst blir det om du har en slangpump och doserar med, t ex varannan tim. Värden får styra åtgången. Hos mig (1100 l) går det åt ca 6,5 l på 3 veckor för att hålla KH på ca 8-9, man får prova sig fram. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten så kan man oxå förstås bland NaBic och Na-karbonat om man tycker att det passar. Båda kemikalierna, precis som CaCl2 är svåra att få tag på i bra kvalitet till vettiga priser. Annars tycker jag att denna typ av tillförsel fungerar bra, åtm hos mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag tycker det är lite förvirrande med ph och vad som påverkar detta. Men som jag förstår så sänker mängden CO2 ph och Syre höjer ph. På dagen så får man normalt en höjnig av ph pga av fotosyntesen hos alger drar igång och omvandlar CO2 till Syre(Kolet förbrukas).

Finessen med buffringspreparat är att ha en reserv av CO2 när det inte finns i tillräcklig mängd frigjort i vattnet och då används karbonater för att förse fotosyntesen med kol utan att ph påverkas.

När man har dåligt KH värde så blir det således brist på CO2 med en större ökning av ph som följd.

OBS! Inget vetensakpligt om detta, men så har jag tolkat detta.

/ Hälsningar PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fast jag hade nog inte blandat utan använt bikarbonat för att höja kH och karbonat för att höja pH.

Man kan ju börja med 4 /1 och se hur värdena ställer in sig. Efter en månad ser man hur mycket som gått åt av respektive och då kan man göra en motsvarande mix.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera av de buffertlösningar som säljs kommersiellt består av denna blandning. Rec. har använts sedan början av 80-talet. Man kan inte höja bufferkapasitäten med endast ett salt åt gången. Alla dessa saltblandningar följer Gulberg våges lag. Bikarbonat sänker pH och carbonat höjer i rätt propotioner så blir pH konstant tills något av salterna är förbrukat ( OH jonerna som bildas av carbonatet brukar ta slut först då det bildas sura produkter vid nedbrytningen i akvariet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...