lars8686 Postat 22 juli 2021 Postat 22 juli 2021 Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något? Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars Citera
kaptenen Postat 22 juli 2021 Postat 22 juli 2021 Jag tror säkert det blir en bra början. Personligen hade jag nog tagit bort innerfiltret då de ändå tar upp en hel del plats i ett Lido. Då får du plats med mer sten och levande. Förutom tekniken du redan har skulle jag satsa på att köpa vattentester (NO2, NO3, KH, Ca, Mg och refraktometer för att mäta salt). Även ett osmosfilter för att få ett så rent vatten som möjligt att blanda saltvattnet med. Dina framtida koraller kommer att tacka dig för det Citera
Christian J Postat 22 juli 2021 Postat 22 juli 2021 Belysningen är nog alldeles för svag för fotosyntetiska koraller, men för fisk och andra djur går det säkert bra. Någon form av uppvärmning kan också behövas, beroende på rumstemperatur. Citera
lars8686 Postat 22 juli 2021 Författare Postat 22 juli 2021 Tack för tipsen! Då verkar det som jag är på rätt väg Citera
Henrik dahlström Postat 23 juli 2021 Postat 23 juli 2021 Juvel vision 180 liter Med original intern pump med en påse Keramiska ringar och tunze 9012 skummare och ca 30 kilo levande sten 2st streamer och original belysning 1 st blått 1 st vitt och dopp värmare finns i original pumpen Funka väldigt bra som nybörjar salt akvarie Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.