Gå till innehåll

RODI - Var mäta TDS?


PerS

Rekommenderade inlägg

Jag använder en 4-stegs RODI (sediment, kol, RO, DI) och tänkte installera en dubbel TDS-mätare nästa gång jag byter filter för att få bättre koll på när det är dags att byta. Jag funderar nu på var jag vill mäta TDS.

 

Det vanligaste verkar vara att mäta efter RO-membranet och efter DI-filtret. Detta för att se när det är dags att byta RO-membranet och jonbytarmassan.

 

Tillverkaren/säljaren av filtren rekommenderar att förfilter och jonbytarmassa byts var 6 månad och RO-membran var 1-3 år. Då funderar jag på om det inte är bättre att mäta efter förfilterna för att kunna byta dessa i tid och därför belasta RO-membranet mindre och förlänga dess livslängd. Den andra mätpunkten kan jag sätta efter RO-membranet för att se när det börjar försämras, alternativt efter DI-filtret och förutsätta att det är RO-membranet som behöver bytas vid försämring eftersom jonbytarmassan byts mer regelbundet.

 

Hur hade du gjort och varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tanke där att sätta mellan förfiltren och RO membranet. Jag vet inte om det som BRS hävdar stämmer. Men det är väl de vanliga kopplingarna på vattnet så du kan ju testa koppla in mätaren före och efter förfiltren och testa. Men troligtvis är det bättre att sätta mätaren före och efter DI filtret som du är inne på. De partiklar förfiltren tar främst påverkar nog inte TDS så mycket då de är förhållandevis stora. Möjligtvis filtret med aktivt kol kanske kan trolla lite med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...