Gå till innehåll

Fråga om rör till sump!


CissiP

Rekommenderade inlägg

Nybörjare!! 
Har ett större kar (432 liter med 112 liter sump) som jag är på g att dra igång. Köpt begagnat och då rören till sumpen var kapade så beställde vi nya rör. Vi kapade och limmade ihop allt med måtten från de gamla rören. Här kommer problemet! 
 

Röret ner till sumpen blev för kort. Det kommer sitta 14 cm från vattenytan. Jag inser att det antagligen är för lågt? MEN! Själva ”lådan” (och ursäkta att jag använder helt fel termer för grejerna nu!) är väl tät? Så - det kommer aldrig tömmas ur mer vatten från karet än ner till kanten på ”lådan”? Plus vattnet i lådan ner till kanten på röret? Eller tänker jag helt galet? 
 

Så vad säger ni som kan - köra eller börja om med rören? Finns en möjlighet att sätta en skarv med men undviker gärna. 
 

Detta projekt har pågått hur länge som helst då annat kommit i vägen (livet) så nu är jag taggad att köra på! 
 

Snälla, hjälp en stackare nu! 😂

AF457B66-46E2-4C82-ADF2-84A800847E8D.jpeg

6EA9DC51-D96B-4494-AF66-A8AB97395B30.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig ser det ok ut. Mittenröret om det är huvudröret med ”kranen” som du justerar flöded med och höjden på vattnet i lådan. Har jag själv ca 8mm under kanten på lådan. Sen nödröret som sitter längst till vänster skall vara ca 14-17cm lägre än huvudröret.

 

Vattenivån i karet kommer sen att sjunka 1-2cm på kammen till kanten på lådan och sen kommer lådan att tömmas till kanten på nödröret, det rör som är lägst. Så den volymen måste sumpen klara att ta emot om du stannar returpumpen.

 

Du måste även ha ett litet hål eller en backventil på röret längst till höger annars kommer allt vatten att rinna baklänges ner i sumpen från karet ner till sumpen. Dok är inte en backventil alltid att lita på om en snäcka eller skit sätter igen den så den inte hålller sig helt stängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, Mattias7898 skrev:

Ursäkta, mitten röret skall vara nöd röret och det lägre röret är den du skall ha justerings kranen på. Det lägre röret borde du ha ett skydd på så att inte en snäcka sätter igen det.

Tack, bra tips! 
Det svarar inte riktigt på min fråga men i texten står det 6” vilket ju stämmer bra med mitt mått. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...