Gå till innehåll

Cyano i refugium


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Till och från så får jag cyano i mitt refugium. Det växer liksom inuti och på utkanten av chaeto-bollen.

 

Sen ett par veckor är det tillbaka igen, lite kraftfullare än vanligt. 

 

Inte en tillstymmelse till cyano i displayen eller fragg/karantänskaret i samma system. 

 

Jag doserar i kalkwasser ner i refugiumet, 2,7 ml per minut, dessa droppar ner precis vid utmynningen av fraggkaret, där flödet ändå är gabska turbulent. Men, kan det höga pht på något sätt påverka? Det är cyano både uppströms men framförallt nedströms från där dosering sker. 

 

Bevakar po4 och no3 noga med MT, ligger på typ 0,05 mg/l respektive 7mg/l.

 

En sista fråga, kan de gifter som cyano avger påverka negativt i karet? Har ett par montiporor som ser lite ledsna ut den sista veckan. Acroporas mfl ser ut att stortrivas. 

 

PS. På bilden ser det kanske inte så illa ut men vad där och rörde om någon timme innan. 

20210919_221934.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, tiomm skrev:

Det har hänt mig också. Gissar att du inte har något extra flöde i refugiet? Jag satte in en streamer och det hjälpte till 95%

Nej jag har funderat på det där... jag har ju lite extra flöde i och med att utloppet för fraggkaret är i mitten av refugiumet. Men i och med att själva refugiumet är i änden av sumpen (man kan beskriva det som att vattnet där gör en "u-sväng" för att komma vidare till skummarfacket och därefter returen. Är väl kanske inte helt otänkbart att det har med flöde att göra. Tyvärr har jag ju en DSB under all chaeto... (där det inte är något matta av cyano skall tilläggas), så flödet behöver vara tillräckligt koncenrerat för att inte röra upp sand. 

 

En fråga bara, senaste jag använde en pump i refugiumet så tog det inte lång tid innan den var fullproppad med chaeto. Hur löste du det? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara, senaste jag använde en pump i refugiumet så tog det inte lång tid innan den var fullproppad med chaeto. Hur löste du det? 


Min chaeto växte vänligt och samarbetsvilligt i en boll, så inga bitar lossnade direkt. Hade en streamer som var riktad mot ytan, så det kan ha bidragit till succén. Just denna pumpen var ju lätt att justera. 901fbcb1f7d58fa159f9983d66d2052f.jpg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...