Kim Rosenqvist Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Jag kommer behöva placera en mediareaktor (aktivt kol) på ett ställe där den får ganska mkt spill-ljus av min refugium-lampa. För att förhindra algbeläggning på insidan av reaktorn skulle jag vilja klä den med nånting som blockerar ljus från att nå in. Då den kommer stå i sumpen och alltså vara halvt nedsänkt i vatten begränsar det vissa val. Vad kan jag klä den med som inte kommer förpesta vattnet? PS. jag kan inte skärma av belysningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigigemla Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 Det enda jag sett som är lätt att få att fungera är att sätta en svart plexiglasskiva mellan så att den skärmar av ljuset. Men spilljus går runt så det kommer ändå att växa alger. Jag varnar mina kunder för detta och rekommenderar en algreaktor i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts