Gå till innehåll

Dosering med Aqua medic reefdoser evo 4 dubbel mängd


Casio

Rekommenderade inlägg

Jag kalibrerade en Aqua medic reefdoser evo 4 igår kväll.

 

Jag började med att mäta upp en dosering vilken var inställd på 1ml under drift. Till min förvåning var det ganska exakt 2ml som doserades. Där efter kalibrerade jag mot 50 ml efter instruktion, vilket även har gjorts tidigare.

 

Jag sökte där efter på nätet och förstod det som att tidigare modeller skulle kalibreras mot 100ml. Någon som har samma erfarenhet? Några tankar om vad detta kan bero på?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, PerS skrev:

Min reefdoser har ett antal år på nacken, och den ska kalibreras med 100ml vätska. Varför de skulle ha halverat mängden på nyare versioner har jag ingen aning om.

reefdoser EVO4 D ENG F NL ES PL RUS_14187391990.pdf 319 kB · 2 nedladdningar

Dina doseringar under "drift" motsvarar vald mängd?

 

Jag får kalibrera om min mot 25ml.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon finner det intressant så följer svaret jag fick nedan. Inget nytt under solen, men ändock.

 

 "for a device in this price range, the expectation to accurately dispense 1 ml is too high. Already during calibration, you can easily produce a deviation of 1 ml without noticing it. In addition, there are the device variants. With 1 ml dosing quantity, an error of 1 ml is already a deviation of 100%. You should dilute your solutions at least 10 times with osmosis water, usually this is possible without any problems. At 10 ml, a deviation of 1 ml is only an error of 10%, at 20 ml 5%.

 

Mit freundlichen Grüßen / Best regards"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Casio said:

Dina doseringar under "drift" motsvarar vald mängd?

 

Jag får kalibrera om min mot 25ml.

 

 

Ja, men jag har inte mätt mot så små mängder som 1ml. Jag späder vätskan för att få mer volym per dosering, annars har till och med en kvarhängande droppe på slangen eller en luftbubbla en stor påverkan på doseringen.

 

På tal om luftbubblor; slangkopplingarna på min reefdoser har spruckit efter ett tag så att luft sugs in på lågtryckssidan och vätska trycks ut på högtryckssidan. Det kan påverka doserad mängd ganska mycket. Du har inte samma problem?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, PerS skrev:

På tal om luftbubblor; slangkopplingarna på min reefdoser har spruckit efter ett tag så att luft sugs in på lågtryckssidan och vätska trycks ut på högtryckssidan. Det kan påverka doserad mängd ganska mycket. Du har inte samma problem?

Bra tips. Nej det hade jag inte just nu ;) återstår att se.

 

Tordes dock bli  samma. Ex:

 

Vi antar att diffarna följs åt, i nedan exempel uppåt med1ml.

 

Koncentrerad;

Dosering 1ggr dygn om beräknad 1ml

100% = 1ml upp per dosering 1 + 1 = 2ml

 

Utspädd 1/10;

Dosering 10ggr dygn om beräknad 1ml

10% = 0.1ml upp per dosering 0.1 x 10 + 1 = 2ml

 

Dosering om 1/10 10ml är rätt väg alltså.

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minutes ago, Casio said:

Bra tips. Nej det hade jag inte just nu ;) återstår att se.

 

Tordes dock bli  samma. Ex:

 

Vi antar att diffarna följs åt, i nedan exempel uppåt med1ml.

 

Koncentrerad;

Dosering 1ggr dygn om beräknad 1ml

100% = 1ml upp per dosering 1 + 1 = 2ml

 

Utspädd 1/10;

Dosering 10ggr dygn om beräknad 1ml

10% = 0.1ml upp per dosering 0.1 x 10 + 1 = 2ml

 

 

Vid felkalibrering eller spruckna kopplingar spelar inte volymen nån roll, men vid normal funktion så får du högre noggrannhet om du doserar en större mängd på en gång.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, PerS skrev:

Vid felkalibrering eller spruckna kopplingar spelar inte volymen nån roll, men vid normal funktion så får du högre noggrannhet om du doserar en större mängd på en gång.

Yes, det får bli så.

 

Stort tack Per!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...