Gå till innehåll

uvc i sumpen!


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Har beställt deltec uv-c 20w!

Och då till frågan är jag dum som monterar den på retur pumpen fån sumpen upp till akvariet pumpen är en eheim 1250 (1200l/tim). och från sumpen till akvariet är det 1.40m.

Vore absolut det smidigaste pga plats brist. men hur blir värknings graden??

e det dumt att göra så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,nej, så gör jag,du spar en pump,men 1250 kan vara i klenaste laget,men det är bara att prova,Mvh Stefan

Men tror du/ni inte att flödet blir för stort om jag sätter in en ehiem 1260

Vad kan cirkulationen hamna på? vill ju inte att det ska gå för fort genom uvc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Du tappar mycket flöde på den höjden plus att du har motstånd i UV:et. Vet inte vad 1260 klarar i pumhöjd men det bör stå på den. Någonstan bör det också finnas en pumkurva, jag tror att EHEIM brukar ha det.

Ta annars en slang från pumpen och håll den på den höjd du tänkt och mät upp flödet med klocka och hink. Lägg till lite i höjd för motståndet i UV:et

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Du tappar mycket flöde på den höjden plus att du har motstånd i UV:et. Vet inte vad 1260 klarar i pumhöjd men det bör stå på den. Någonstan bör det också finnas en pumkurva, jag tror att EHEIM brukar ha det.

Ta annars en slang från pumpen och håll den på den höjd du tänkt och mät upp flödet med klocka och hink. Lägg till lite i höjd för motståndet i UV:et

MVH Lasse

Har inte bestält någon pump än.

men här är lite olika eheim pumpar Tryckhöjd max:

1046= 1,2 m

1048= 1,5 m

1250= 2,0 m

1260= 3,7 m

1262= 3,6 m

Och själv så kommer jag att ha uvc ca 65cm ovanför pumpen och sedan ca75cm upp till akvariet så sammanlagt en tryck höjd på ca 1.4m + 2 st 90graders böjar så vilken pump skulla ni tagit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste det tvunget vara Eheim? Annars finns ju Aquamedics pumpar lite mer kräm för lite mindre pengar tex en OR3500. Ska du ha en T-koppling på returröret som går till UV-C'n som sen leder ner till sumpen igen? Eller ska det går raka vägen upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att det kommer att funka utmärkt, man ska komma ihåg att pumpen tappar rejält i tryck på 140cm.

Annars är det idealiskt att ha allt returvatten till karet genom uv´n

tänkte ha allt vatten genom uv`n men frågan då skulle det räcka med eheim 1250=2.0m eller 1260=3.7

får ju inte flöda för snabbt genom uv`n vill ju inte heller att den tappar för mycket tills utblåset!

Låter ganska rörigt kanske men vad tror ni!

och tack för all hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en Eheim 1250 som returpump. Jag har cirka 140 cm som den måste trycka. Jag uppskattar att den klarar pumpa cirka 800-1000 liter i timmen i mitt kar, och då har jag inget UV som bromsar flödet. Skulle gärna ha mer flöde men min ytavrinningsbox klarar inte över 1000 liter/h.

Välj någon av dom större modellerna, 1260 eller 1262

11438958209501009_Diagramm.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Köp den stora. Är du orolig för för stort flöde så sätter du ett t-kors direkt efter pumpen. Ena delen till pumpen, andra delen till UV:et och tredje delen till en kran och tillbaks i sumpen som en bypass. Sen reglerar du bara flödet upp till UV:en genom att med kranen styra bypassen. Inga strypningar som påverkar pumpen utan den ger fullt ut hela tiden på detta sätt!

Lite svårt att se kurvorna men det verkar som 1262 ger ca 30 minutliter (1800 liter/timmen) under dina förutsättningar. EHEIM har en fördel och det är att deras uppgivna flöden nästan alltid stämmer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Jag har provat både 1250 och 1260 och ingen av dom var ens i närheten av det flödet som jag önskar. Nu har ju du ett lite mindre kar 185? liter och då behövs inget gigantisk flöde genom sumpen men du kanske kan spara in en cirkulations pump i karet om du brassar på ordentligt från sumpen. Förutsatt att du får det tyst förståss =) . Bypass är som sagt bra så att du kan justera flödet, underlättar även att få det tyst. UVC'n stryper nog mer än du tror...Ett ypperligt uvc, dundra på och lycka till =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ditt uv ska ha max 1000L/h vilket gör att jag tror det räcker ganska bra med en 1250 som sannolikt ger runt 800-1000l/h på den höjd du monterar den.

Då har du ca 4-5 gånger akvarievolymen/h genom sumpen vilket borde vara ganska lagom, jag förutsätter att du tänkt ha kompletterande cirkulation i karet!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ditt uv ska ha max 1000L/h vilket gör att jag tror det räcker ganska bra med en 1250 som sannolikt ger runt 800-1000l/h på den höjd du monterar den.

Då har du ca 4-5 gånger akvarievolymen/h genom sumpen vilket borde vara ganska lagom, jag förutsätter att du tänkt ha kompletterande cirkulation i karet!?

jupp ska ha en Tunze Turbelle stream 6060 i karet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...