Gå till innehåll

syresten


norsken

Rekommenderade inlägg

en luftpump med en syresten är bra på att vädra ur koldioxid ur vattnet om man lider av lite för lågt ph så är detta en bra metod

Ja, deffinitivt. Men har man skummare så tror jag tillräckligt av detta sker i den i de flesta kar, eller vad tror du?

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du förklara hur det går till.

Nä, men jag kan gissa :ler: dom mikrominimala syrebublorna/molekylerna attraheras kanske av dom större bubblorna, eller nåt sånt.. Har för mig att luft är o2-mättat vid 20ppm, och vatten vid 21ppm, och allting i naturen strävar ju efter equilibrium. Antar att det är därför det även går att vädra ur Co2 med syresten, genom att luft normalt innehåller 0,6ppm Co2, och vattnet innehåller betydligt mer, alltså vill Co2:n i vattnet binda sig med luftbubblan som innehåller mindre Co2 (equilibrium). Läste det på Zoopet har jag för mig.

Den enda syresättning syretstenen åstakommer, är när bubblorna bryter vattenytan, och på så sätt skapar ytrörelse. Så det fungerar väl i en guldskål kanske..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luft har 20% O2 och vårt saltvatten har ungefär 7 mg/ liter. I en liten luftbubbla är trycket högre än i fri luft beroende på ytspänningen i vattnet. Så genomluftar man med mycket små bubblor avger de syre till vattnet men blir sämre på att avge CO2. Jag kan mycket väl tänka mig att trycket i bubblorna i en skummare med venturi eller dispergator kan vara så stort att CO2 balansen till luften ändras. På 70 talet var det ett tag en fluga att ha ett droppfilter efter skummaren för att rätta till detta och jag har för mig att jag har läst om offentliga akvarier som gör så för haj,delfin och sältankarna nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Självklart ska man fråga Janne, annars slutar man som en såndär som inte vet något men svarar på alla frågor....

Och nu syftar jag inte på den här tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...