Gå till innehåll

Fisk id på ev glasrosätare?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har blivit tipsad om att denna fisk ev äter glasrosor. Är det någon som kan hjälpa mig en bit på vägen vad det kan vara för sort? Har ingen anning vilket gör sökandet rätt svårt om man inte blädrar i en tjock bok med massor av bilder.

Fisken längst fram efterfrågas!

post-2171-14468912686542_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vimpel fisk heniochus acuminatus Kommer från Röda Havet, Indiska Oceanen och Stilla Havet. Den kan bli upp till 20 cm lång. Den är bäst anpassad till akvariet bland fjärilsfiskarna för akvarium och är härdig och fredlig. Är lättare att invänja och är inte så kräsen av fodret. Föga ömtålig beträffande vattenkvalitet och sjukdomar. Växer rätt fort. Kan bli mycket gamla. Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus!

Du är snabb du. Tror nästan du kunde svaret och inte behövde leta upp någon info. Känns nu som jag fick en rätt bra hjälp på traven att hitta fisken då jag fick svaret med en gång.

En kompletterande fråga. Du skriver att den är tålig o sådär men trivs bland fjärillsfiskar. Tror du att det kommer bli för tuft för en sådan tillsamans med några kirurger ocg i framtiden även någon kejsare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anledningen till att sillen / jag misstänker att den äter glasrosor är att min kusin hade en j*vla massa glasrosor och sen köpte han fisken på bilden och en mandarin samt en den prickiga fisken som också är på bilden, sen försvann alla glasrosor helt plötsligt..

jag hade för mig att mandariner inte åt glasrosor, och "den prickiga" susar bara runt på botten så då blev vimpelfisken huvudmisstänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som ställde frågan kommer inte räckna den som glasrosätare. Dock kommer jag läsa på om fisken då den ser vacker ut. Dock finns ju en liten varning om att den inte i alla lägen varit revsäker.

Jag vill tacka alla för hjälpen!!!!!!!-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm... undrar vad sjutton det är som har utrotat hans glasrosor då... :snurrig:

När du kan svara på det tycker jag att du ska sälja den idén så kan du bygga ett stort kar sedan!!!! Många som vill lära sig det. Att du tipsade mig gav massor av intressant information här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt sjukt det här... han hade massvis med glasrosor.. och inte en enda av de fiskar som tillkom strax innan alla glasrosor försvann ska enligt alla jag pratat med, all info jag har googlat fram osv. äta dem.

Blir inte klok på det här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du nog Heniochus diphreutes och inte Heniochus acuminatus Ingvar om inte dina äter korall. Dessa fiskar är fina och vackra och de blir bara ännu finare i ett litet stim på 5-10 individer
Nej det är acuminatus och ett lekpar c:a 20cm stora från nos till stjärt. De äter varken sten eller mjukkorall men därimot rörmaskar om de hittar samt andra småkryp. Men som sagt så matar jag 8 ggr per dag med flingfoder (2st automater) samt 1 gång med fryst för hand.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns mängder med kejsare och fjärilar som äter glasrosor. Svårigheten är att hitta en fisk som äter glasrosor, men lämnar koraller och musslor i fred.

Det var det jag trodde jag ev hade tips om här. Jag är ju nybörjare och tror därför på att det finns enkla lösningar. Just nu håller jag på att testa ett tips från Capone med att lägga en sten på glasrosen för att få den att släppa och sätta sig på stenen i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det har rört sig om ett fåtal glasrosor så har jag även provat att sätta en bit av ett sugrör ner i hålet där glasrosen sitter. Vanligtvis så kommer glasrosen upp genom sugröret på en dag eller två... och då kan man sedan knipa åt sugröret och dra bort hela glasrosen.

Men det är en jobbig metod... sugrör som lossar och flyter omkring osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det har rört sig om ett fåtal glasrosor så har jag även provat att sätta en bit av ett sugrör ner i hålet där glasrosen sitter. Vanligtvis så kommer glasrosen upp genom sugröret på en dag eller två... och då kan man sedan knipa åt sugröret och dra bort hela glasrosen.

Men det är en jobbig metod... sugrör som lossar och flyter omkring osv...

:wooow: Den metoden gillar jag. Vill ju inte ha en massa kemikalier i karet om det inte behövs. Detta kommer defenitivt att provas. Dock kommer jag kompletera den med att spruta hett vatten efteråt för att få bort ev nya skott som ofta tydligen ska finnas bredvid glasrosens hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...