RowdyFredde Postat 29 december 2021 Postat 29 december 2021 Hallå, någon som vet vad det här kan vara för något. Har försökt finna något som liknar det men utan resultat. Har varit där sen jag köpte stenen, karet Har varit igång i 1 vecka. Tack på förhand Citera
nike83 Postat 29 december 2021 Postat 29 december 2021 "slemmet" ser ut att vara svamp = nyttodjur/växt. de trivs bäst i mörker, så jag hade snurrat på stenen så att den inte får ljus på sig. Citera
RowdyFredde Postat 29 december 2021 Författare Postat 29 december 2021 Tack för snabbt svar var orolig att det var något cyano liknande då det är lite orange på visa ställen där slemmet sitter. Citera
OR20 Postat 4 januari 2022 Postat 4 januari 2022 Håller med Nike83 om att det ser ut som en svamp. Majoriteten av dem gör ingen skada och finns i väletablerade kar. Man behöver dock hålla lite koll på dem så att de inte sprids för snabbt då de kan kväva koraller. Detta sker framförallt i kar med lite högre Kiselvärden och bara med vissa arter enligt min erfarenhet. Skulle det växa lite för snabbt mot korallerna så ta bara ut stenen och pulla bort det. Jag använder själv en så kallad waterpick med saltvatten och ett par droppar lugols lösning i när jag vill ta bort svampar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.