Gå till innehåll

Cirkulationen då?


tojo

Rekommenderade inlägg

Tjena, fick rådet att slänga upp en fråga här ang sump/cirkulation osv. på det hela taget har jag startat upp mitt projekt och befinner mig i inköps/införskaffningsfasen.

Vore kul med lite feedback och tips ang min tänkta konstruktion vad jag mest funderar på är om det kan bli tillräcklig cirkulation i karet på det viset jag tänkt (ytavrinning och återcirkulation även den vid ytan). eller om man behöver ha en eller ett par cirkulationspumpar i själva karet också.

Skall tillägga att det inte står helt klart om det blir sött eller salt (har ingen egen erfarenhet av salt men är sugen som få) bygger grundkoncept som kan modifieras att funka för både och.

http://www.dryg.org/IMG/ritning.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska läsa en del här på forumet och sen även på zoopet för att först bestämma om du ska ha sött eller salt. Sen bör du fundera på vad du har tänkt ha i karet för det påvärkar många saker. Någon gång i denna processen tycker jag att du ska starta en tråd här i forumet om det är salt du väljer och på det sättet bygga upp tanken på kar. Du kommert få massor av bra tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror du kommer behöv en eller två streampumpar för att få bra flås i burken. beror väl iofs på

hur stor burken är. jag känner en kille som har ett saltvattensakvarium på ca. 150 liter som är nästan exakt likadant uppbyggt som ditt, och för han räcker cirkulationen.

Förövrigt ser det väl genomtänkt och bra ut.

Sen tycker jag att du ska satsa på att göra det till en saltburk, men på det här forumet är väl de flesta lite partiska i den frågan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar snarare som att konstruktionen är tänkt enbart till sötvatten.

Varför en magnetventil på röret ner till sumpen? Är det en säkerhetsåtgärd eller fyller den ett syfte. Finns det en magnetventiler som inte är av metall som funkar i saltvattensakvarium.

Vet inte hur du tänkt göra med CO2 reaktor om du väljer saltvatten.

Jag tolkar detta som att du vill ha kalkreaktor där.

Om du kör returvattenet upp genom kalkreaktorn kommer du inte få upp många liter i timmen i huvudkaret eftersom att det ska vara ett en liten vattenmängd som går genom reaktorn. Reaktorn bör du snarare sätta på andra röret från t-korset.

Ta dig en funderare om du vill ha salt eller inte för det blir väldigt mycket svårare att bestämma efter du byggt ihop din konstruktion som enligt mig verkar vara mest lämpad för sötvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför en magnetventil på röret ner till sumpen? Är det en säkerhetsåtgärd eller fyller den ett syfte

Ta dig en funerare om du vill ha salt eller inte för det blir väldigt mycket svårare att bestämma efter du byggt ihop din konstruktion som enligt mig verkar vara mest lämpad för sötvatten

Magnetventilen är tänkt att förhindra översvämmning vid strömbortfall eller pumphaveri alternativt skippar jag den och bygger sumpen på det viset att det finns plats för den extra vattenmassan som skulle kunna flöda över sumpen vid strömbortfall/pumphaveri.

Bygget var tänkt från början till Sött eftersom det känns mindre som att trampa ny mark, däremot är ju det en stor tjusning att göra just detta. Vad jag menade var att själva grundkonceptet är enkelt att modifiera innan själva bygget startar.

Storleken på karet skulle landa någonstans runt 70 x 70 x 60 alternativt 65 x 65 x 65, altså runt ~300l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte någon magnetventil där, skulle returpumpen lägga av så slutar det att rinna över vatten med. Den fyller inte någon funktion. Likaså nivåvakterna vad gör dom?

Ser väldigt bra ut annars, men håller med dom andra om att du måste bestämma dig för vilket du vill köra sött eller salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,räkna så att allt vatten får plats i sumpen när du stänger av pumpen,det är även bra om osmos vattnet får plats,då minimerar du risken att få vatten på golvet.mvh stefan

Och även tvärtom, att allt vatten du pumpar upp från sumpen ryms i huvudkaret om det skulle bli stopp i röret ner. Detta problem löser du enklast genom att inte ha glasskivan som är till sista facket med returpumpen perforerad utan hel. Gör detta sista facket så litet som möjligt så att inte så stor vattenvolym kan pumpas upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tycker det ser bra ut med din skiss. Skulle dock använt ett Y-korse istället på returröret.

Mindre förlust än att pumpen pumpar mot ett T-korse

Vad har du gjort skissen med för program?

bra tanke det skall jag fila på!

Har gjort enkla skisser i Illsutrator CS2, skapat PDF utifrån detta.

Ang. övervsämning osv har jag funderat mycket på det kommer absolut att räkna så att det finns bra marginaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tycker det ser bra ut med din skiss. Skulle dock använt ett Y-korse istället på returröret.

Mindre förlust än att pumpen pumpar mot ett T-korse

Vad har du gjort skissen med för program?

Har inte tänkte själv på det men synpunkten är rellevant. Dock skulle jag ha ett T kors ändå men mata rakt genom och ha avtappning från det hållet som nu pumpen sitter. Hoppas du hänger med.

Det har varit en del diskusioner här på forumet i vilken ordning facken ska sitta på för att vara så flexibel som möjligt. Fundera på att byta plats på refugium och pump fack för att kunna reglera flödet genom refugiet.

Ser mycket proffsigt ut. Hoppas du kan hälla den klassen på hela projektet så det blir ett topp kar!

Glömde säga att du valde rätt som valde salt!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...