GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Lite om karet: Red sea max e 170 med 40 liters sump, tÀnkt att ha ett mixed reef med första försöket av acropora.

Karet Àr startat i början av november, allt har gÄtt enligt konstens regler hittils :)

14kg sand

16kg marco rocks + 3kg levande

Hydra 26

Bubble magus curve 5

2st jebao slw 20

40l sump

Liv:

2 clowner

1 putsare

1 salarias ramosus

1 anthias

1 mandarin

övrigt: ca 10 eremiter och 20 olika sorters sniglar, 1 eld rÀka.

Dagens VÀrden: 

KH: 9.9

CA: 450

MG: 1455

No2: 0

No3: 10-15

Po4: 0.14

1641982196002.jpg

1641982195997.jpg

1641982421227.jpg

• Gilla 5
Postat
3 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

PÄ tiden att det kom en trÄd :) 

Funkar det bÀttre nu med de nÄgot högre nÀringsvÀrdena (no3 och po4)?

Det funkar grymt bra nu, fosfater har stabiliserats och Ă€ven nitraterna drar sakta uppĂ„t, lĂ€ttare att bli av med Ă€n att höja 😅.

Dina fraggar Ă€r ju superfina â˜ș lĂ€ngtar till lite tillvĂ€xt sĂ„ fĂ„r man kanske se vad en koloni Ă€r för nĂ„tt 

• Gilla 1
Postat

Update!

Som en nybörjare har man en hel del frÄgor och svar att söka efter, akvaristik Àr en fantastisk hobby dÀr man lÀr sig nya saker hela tiden. det som en gÄng var avancerat blir efter ett tag vÀldigt enkelt. Jag har numera förstÄtt att PH Àr en stor del av tillvÀxten pÄ vÄra koraller, och vi som lever i detta kalla land kanske saknar bra luft cirkulation hemma.. det blir svÄrare att hÄlla fönster öppna osv..

Det finns dÄ ett svar i formen av en co2 scrubber. Jag ska försöka mig pÄ att bygga en egen liten scrubber som hÄller mitt PH uppe/stabilt. Har tÀnkt mig att skapa nÄgot liknande @Kim Rosenqvist En skrubber pÄ locket av skummaren.

Mina frÄgor Àr dÄ: 

Hur viktigt Àr det med circulering av co2 luften? Finns det för och nackdelar.. jag har Àn sÄlÀnge ingen PH mÀtare förutom ett billigt PH test som inte Àr nÄgot vidare test.

VÄgar man ge sig pÄ en scrubber utan att konstant mÀta PH vÀrde med presicion?

GÀrna tips pÄ hur och vad man ska tÀnka pÄ :)

I övrigt börjar jag fÄ balans i karet:

KH: 9,5-9.9 

MG: 1470

No3: 5

Po4: 0.05 - 0.10 

PH: Svajar svÄrt att sÀga men 8.3 under kvÀlls test.

Chalice ❀

IMG_20220119_164924sdsdsd.jpg

Postat
5 timmar sedan, Fina Fisken skrev:

Update!

Som en nybörjare har man en hel del frÄgor och svar att söka efter, akvaristik Àr en fantastisk hobby dÀr man lÀr sig nya saker hela tiden. det som en gÄng var avancerat blir efter ett tag vÀldigt enkelt. Jag har numera förstÄtt att PH Àr en stor del av tillvÀxten pÄ vÄra koraller, och vi som lever i detta kalla land kanske saknar bra luft cirkulation hemma.. det blir svÄrare att hÄlla fönster öppna osv..

Det finns dÄ ett svar i formen av en co2 scrubber. Jag ska försöka mig pÄ att bygga en egen liten scrubber som hÄller mitt PH uppe/stabilt. Har tÀnkt mig att skapa nÄgot liknande @Kim Rosenqvist En skrubber pÄ locket av skummaren.

Mina frÄgor Àr dÄ: 

Hur viktigt Àr det med circulering av co2 luften? Finns det för och nackdelar.. jag har Àn sÄlÀnge ingen PH mÀtare förutom ett billigt PH test som inte Àr nÄgot vidare test.

VÄgar man ge sig pÄ en scrubber utan att konstant mÀta PH vÀrde med presicion?

GÀrna tips pÄ hur och vad man ska tÀnka pÄ :)

I övrigt börjar jag fÄ balans i karet:

KH: 9,5-9.9 

MG: 1470

Po4: 0.05 - 0.10 

PH: Svajar svÄrt att sÀga men 8.3 under kvÀlls test.

Chalice ❀

IMG_20220119_164924sdsdsd.jpg

Sommartid med öppna fönster och kall öl sÄ kan det nog vara sÄ att ph springer ivÀg lite vÀl högt om du kör en recirkulerande skummare. Det finns lite fallgropar med recirkulerande skummare utöver för högt ph: 

1. SlÀpper du inte in ny luft (med syre) i loopen dÄ och dÄ blir det inget vidare syreutbyte i skummarkroppen

2. Skulle skummarkoppen svÀmma över sÄ finns risken att du fÄr in detta i luft loopen och dÀrmed till slut in i skummarkroppen och i direktkontakt med ditt akvarievatten. DÄ co2remover (som du anvÀnder i din scrubber) Àr gjord av calciumhydroxid sÄ skulle din skummare helt plötsligt förvandlas till vÀrldens mest potenta kalkwasser-reaktor (kalkwasser Àr ju ocksÄ gjort av calciumhydroxid). Det skulle fÄ ditt ph att skjuta ivÀg uppÄt-a-helvete och förmodligen ha ihjÀl allt i karet - om du inte fÄngar det i tid :)

Jag har löst dessa fallgropar pÄ följande sÀtt:

1. En kulventil öppnar upp för att slÀppa in lite luft, samt en till ventil som kan slÀppa ut "gammal" luft. 

2. Installerat en nivÄ-brytare som slÄr av strömmen till skummaren om skummarkoppen blir full. 

Mitt rÄd Àr att du kör en "vanlig" co2-scrubber, dvs en som du kopplar till ditt insug till skummaren som all ny luft passerar, det kommer ge viss effekt pÄ ph. Nackdelen Àr att du kommer brÀnna igenom ditt co2 remover media fortare. Men det Àr egentligen en no-brainer och kan bortsett frÄn sjÀlva mediat vara i princip gratis att installera. Det rÀcker egentligen med att sÀtta ner en slang frÄn insuget pÄ skummaren ner i en 1,5 liters PET-flaska, fyll den med co2-remover (se bara till att sÀtta ner slangen i nÄgon sorts vadd eller dylikt sÄ skummaren inte rÄkar suga in nÄgra pellets av co2-removern). Klart :)  

• Gilla 1
Postat
1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev:

Mitt rÄd Àr att du kör en "vanlig" co2-scrubber, dvs en som du kopplar till ditt insug till skummaren som all ny luft passerar, det kommer ge viss effekt pÄ ph. Nackdelen Àr att du kommer brÀnna igenom ditt co2 remover media fortare. Men det Àr egentligen en no-brainer och kan bortsett frÄn sjÀlva mediat vara i princip gratis att installera. Det rÀcker egentligen med att sÀtta ner en slang frÄn insuget pÄ skummaren ner i en 1,5 liters PET-flaska, fyll den med co2-remover (se bara till att sÀtta ner slangen i nÄgon sorts vadd eller dylikt sÄ skummaren inte rÄkar suga in nÄgra pellets av co2-removern). Klart :)  

Grym info, tack Kim!

Jag tror jag tar ditt rÄd och börjar sÄ, sen fÄr man se hur lÀnge mediat orkar med och om det blir vÀrt det. Sett lite info pÄ youtube angÄende re-circulating co2 scrubber, det som drar mig mest till den lösningen Àr vÀl att mediat rÀcker lÀnge.

Undrar bara om man vÄgar ha en circulerande utan att mÀta konstant PH, akvarister som jag sett har det hittils har alla en probe i vattnet..

Postat
19 minuter sedan, Fina Fisken skrev:

Grym info, tack Kim!

Jag tror jag tar ditt rÄd och börjar sÄ, sen fÄr man se hur lÀnge mediat orkar med och om det blir vÀrt det. Sett lite info pÄ youtube angÄende re-circulating co2 scrubber, det som drar mig mest till den lösningen Àr vÀl att mediat rÀcker lÀnge.

Undrar bara om man vÄgar ha en circulerande utan att mÀta konstant PH, akvarister som jag sett har det hittils har alla en probe i vattnet..

Som sagt, vintertid och om ni har en relativt lufttÀt lgh sÄ Àr nog en recirkulerande ingen fara, men om du kör det pÄ sommaren nÀr det i regel luftas lite mer i hemmet sÄ kan nog ph klÀttra upp mot 8,5. Har inte koll pÄ exakt nÀr eller varför det blir skadligt högt, men den allmÀna rekommendationen Àr nog att försöka att hÄlla sig pÄ max 8,4. 

Det finns lite "billigare" lösningar för att bÄde bevaka och styra ph, @kaptenen köpte en prisvÀrd manick frÄn amazon tror jag, av mÀrket milwaukee. HÄll Àven utkik pÄ köp och sÀlj, dÀr kommer det ju upp lite begagnade apparater med ph styrning lite dÄ och dÄ. Kan vara nÄgot att sikta pÄ lÄngsiktigt, och köra "vanlig" co2 scubber kortsiktigt. 

• Gilla 2
Postat

Jag har köpt en likadan PH-Controller som kaptenen: https://foretagsakvarium.se/product/milwaukee-ph-controller-mc-122/?v=f003c44deab6

Den bryter strömmen till skummaren vid valt PH vÀrde. Köpte Àven dessa produkter: https://foretagsakvarium.se/product/aqua-medic-demineralisation-fiter-10/?v=f003c44deab6

https://foretagsakvarium.se/product/ati-carbo-ex-refill-pack-3250gr/?v=f003c44deab6 plus lite slang och kopplingar för att bygga en recirkulerande scrubber. 

TÀnkte börja bygga ihop detta under helgen. Kostar ju en slant, vill du göra en enklare lösning utan digital PH kontroll kan du köra denna tex: https://foretagsakvarium.se/product/fauna-marin-skim-breeze-reactor/?v=f003c44deab6

Eller köra en petflaska som Kim föreslog och mÀta PH med enklare testmetod.

• Gilla 1
Postat
29 minuter sedan, Jojo skrev:

Jag har köpt en likadan PH-Controller som kaptenen: https://foretagsakvarium.se/product/milwaukee-ph-controller-mc-122/?v=f003c44deab6

Den bryter strömmen till skummaren vid valt PH vÀrde. Köpte Àven dessa produkter: https://foretagsakvarium.se/product/aqua-medic-demineralisation-fiter-10/?v=f003c44deab6

https://foretagsakvarium.se/product/ati-carbo-ex-refill-pack-3250gr/?v=f003c44deab6 plus lite slang och kopplingar för att bygga en recirkulerande scrubber. 

TÀnkte börja bygga ihop detta under helgen. Kostar ju en slant, vill du göra en enklare lösning utan digital PH kontroll kan du köra denna tex: https://foretagsakvarium.se/product/fauna-marin-skim-breeze-reactor/?v=f003c44deab6

Eller köra en petflaska som Kim föreslog och mÀta PH med enklare testmetod.

Absolut det kostar ju en del som allt annat, Milwaukee proben verkar bra för sitt pris. Jag tÀnkte sÀnka priset genom att bygga en egen behÄllare med cirkulering, men Àr orolig över att ha det utan konstant mÀtning av PH. 

Det fÄr bli en PH probe nÀr ekonomin tillÄter tillsvidare bara köra enkelt och se hur lÀnge mediat rÀcker.

Tack för tipsen och proben!

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

Fick hem 2 nyheter idag, en cyanoclean som jag ska prova pÄ! 

Har smÄ flÀckar av cyano som inte sprider sig sÀrskillt mycket.

Även en digital lĂ€sning av regelbunden mĂ€tning av PH, blev en Milwaukee probe 😁.

För nÄgra dagar sen drog jag ut en slang utanför köks fönstret frÄn skummaren, jag vart vÀldigt glad att se att PH Àr 8,2! Grymt skönt att se fina siffror.

Imorgon ska jag börja bygget pÄ en co2 cirkulerande scrubber..alltid kul att fÄ mecka med egna diy!

KH: 9.7

CA: 445

MG: 1450

I övrigt ser allt ut att mÄ bra, sps bÄde vÀxer och encrustar sakta men sÀkert.. knappar har fördubblats pÄ bara nÄgra veckor. Stabila vÀrden och tÄget tuffare pÄ. En frisk Breeze av co2 scrubber kommer att göra saker o ting Ànnu bÀttre.

IMG_20220128_202820.jpg

• Gilla 3
Postat
8 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Allt ser ju ut att mÄ riktigt prima! 

Det gör det :D

Milleporan och den röda acron frÄn dig kmr nÀrsomhelst ta fart upp :) det Àr som tvÄ raketer till mÄnen snart :D

• Gilla 1
Postat

Nykomling i karet :) Mandarinen klarade sig tyvÀrr inte.. den noppade pÄ pods hela dagarna i en vecka. Vi hittade vÄr fireshrimp tuggande pÄ den döda fisken :( Jag tror att det Àr en bra pods mÀngd i karet och den sÄg ut att mÄ bra, vad anledningen var till att den bar aplötsligt försvann vet vi inte.

RIP Ayhausca Helicopter!

VĂ€lkommern Snygging!

lg-75683-CarpentersFlasherWrasse-Male_600x.jpg

Postat (Ă€ndrat)
15 minuter sedan, Jojo skrev:

Är det en cyphastrea uppe till höger? LĂ€cker!! 👌

Absolut Àr det cypastrean meteor shower, direkt ur @Kim Rosenqvist fragghylla  vÀxer pÄ fint den :)

Ändrat av Fina Fisken
  • Gilla 1
  • Haha 1
Postat
Haha! JadÄ, finns nÄgra godingar kvar 

Screenshot_20220203-133429_Photos.jpg.dc1952c1052392ce81d0905886981f84.jpg
Looks very nice. Keep one for me Kim

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...