Gå till innehåll

svarta ocellaris Vs. vanliga ocellaris


Hultis

Rekommenderade inlägg

Jag har 6 svarta och 2 orange och de bildar par både inom och över färgerna. Ingen speciell agressetivitet beroende på färg. Inga problem alltså!

Vilket man kan tolka som om det inte är för mycket med ett svart och ett orange par i ett 400 literskar, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om om antalet clowner per liter är en linjär funktion. Jag tror det är mer viktigt att varje par får plats med ett hyggligt revir, sen beror det av om du tänker ha anemoner, vilket jag inte har. Vid dykning har jag sett många clowner i en anemon men jag är tveksam om man kan få mer än ett par per anemon i fångenskap att funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret även om det inte var utan möjligheter att tolka! Jag gillar svarta men jag har barn och fru och de ser som den viktigaste fisken orange clowner och om det är en biljett till att ha akvariet så är det helt OK för mig. Gillar dom dessutom också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om om antalet clowner per liter är en linjär funktion. Jag tror det är mer viktigt att varje par får plats med ett hyggligt revir, sen beror det av om du tänker ha anemoner, vilket jag inte har. Vid dykning har jag sett många clowner i en anemon men jag är tveksam om man kan få mer än ett par per anemon i fångenskap att funka.

jag har 3 st vanliga nu och den 3:e som är väldigt liten blir ofta utstött från anemonen och det måste väl bero på att dom 2 större har bildat ett par?

det är kanske då fighterna börjar uppstå när flera par börjar konkurrera om en anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret även om det inte var utan möjligheter att tolka! Jag gillar svarta men jag har barn och fru och de ser som den viktigaste fisken orange clowner och om det är en biljett till att ha akvariet så är det helt OK för mig. Gillar dom dessutom också.

Hej Sillen.

Jag tycker det är omöjligt att svara: "Ja i min burk går det 8 clowner och det fungerar. Alltså fungerar det med 1 clown per 125 liter vatten. Det betyder att man kan ha 3,2 clowner på 400 liter." för det vore att lura dig tycker jag.

Anemon eller ej, inredning, längd på burken, vilka individer man råkar få tag i, honor/hannar o.s.v. har lika stor betydelse.

Vi vet att clowner gärna bildar par eller grupper med en hona och flera hannar.

Vi vet att clowner är aggressiva även om Ocellaris inte är värst, många akvarister inklusive mig har blivit bitna av ilskna clowner när man ska flytta någon korall i burken.

Vi vet att de är teritoriella

o.s.v.

Jag menar verkligen inte att vara sur med detta inlägg! :smiley17: Anledningen till mitt ickeprecisa svar var just att i alla fall jag inte tycker att man kan eller bör svara ja eller nej på en sådan fråga. Bättre att försöka belysa problematiken så får läsaren titta in i sin burk kolla hur där ser ut och säga sig själv: -Ja jag chansar på 2 par eller nej det verkar trångt jag satsar på ett par.

Någon här på SG kör med att det inte finns några sanningar avseende saltvattensakvarium och det är ta mig tusan det enda som är riktigt sant.

Lycka till med vad du än väljer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har 4 st svarta och 3 st ocellaris...jag har hela botten tackt med anemoner..2-3 st ..alla mar jatte bra..

men som alla skriver har..det ar en chansing..du far plocka bort helt enkelt de som blir utfrysta eller dissade..

jag menar clown ar en av de billigatse fiskarna sa du gor ingen jatte investering..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK!

Jag förstod Capone vid hans första svar och försökte vara lite ironisk i svaret. Tyvärr inte tydligt nog! SORRY! Jag vill inte heller ha precisa svar om de inte går att svara och vad det gäller mitt kar är det jag som måste fatta besluten. Jag tycker du var tydlig Capone när du svarade första gången genom att inte säga att det borde gå vilket redan där visar att det inte är självklart. Jag kommer att som första clowner skaffa "vanliga" och sen får framtiden visa om det blir svarta. Inga stora pengar som någon skriver!

Tack igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...