Gå till innehåll

Skadade koraller


Aqualung

Rekommenderade inlägg

Jag fick koraller med LS som jag köpte vid uppstart. Det myllrade av glasros på dem.

Tack vare hjälp på SG lyckades jag hålla korallerna vid liv.

 

Bild 1: Montipora (?) sargad av glasros, och nu bränner BTA på den. Vävnadsskadad som synes. Kan jag göra något för den?
Varför skjuter den upp små "horn"? Kan jag flytta den eller ta skott av den?

 

Bild 2: Montipora Setosa. Har bränts av glasros, men nu undrar jag om den luddiga korallen till höger också bränner på den. Setosan är helt vit på den sidan.
Någon som vet vad den luddiga bollen är för korall? Den sprider sig i hela karet.

 

Bild 3: De här tre fina mjuk-korallerna (namn?) trivs nog bra där, men de syns inte så bra. Kan jag flytta dem? Hur gör man det?

 

Bild 4: Setosan här hade vävnadsskada och hela det numera lila hornet var vitt. Är det en kalk-alg som spritt sig där? Är det någon fara med detta?

 

Bild 5: Denna stora montipora vill nog ha mer ljus. Nedre delen är i skugga och börjar se tråkig ut. Kan jag göra något?

 

Bild 6: Är det även här så att den luddiga korallen bränner på den till vänster? Ska jag ta bort den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Aqualung skrev:

Varför skjuter den upp små "horn"? Kan jag flytta den eller ta skott av den?

Hornen är ny tillväxt, det där är nog en forest fire och då kommer den växa ut i grenar. 

 

23 timmar sedan, Aqualung skrev:

Bild 2: Montipora Setosa. Har bränts av glasros, men nu undrar jag om den luddiga korallen till höger också bränner på den.

Montipora setosa är i min erfarenhet ganska klen i närkamper med andra koraller, den kommer dock fortsätta växa ut åt "vänster" i bild. 

 

23 timmar sedan, Aqualung skrev:

Bild 3: De här tre fina mjuk-korallerna (namn?) trivs nog bra där, men de syns inte så bra. Kan jag flytta dem? Hur gör man det?

Tyvärr ganska svåra att få av, man behöver få bort en bit av stenen. Mår dom bra kommer dom dock växa och dela sig tills de tar över hela närområdet (tror det är rhodactis)

 

23 timmar sedan, Aqualung skrev:

Bild 4: Setosan här hade vävnadsskada och hela det numera lila hornet var vitt. Är det en kalk-alg som spritt sig där? Är det någon fara med detta?

Kan vara cyano som tagit över den nya ytan? Prova blås lite på den för att få bort det. Mår Setosan bra kommer den nog växa ut över denna yta igen. 

 

23 timmar sedan, Aqualung skrev:

Bild 5: Denna stora montipora vill nog ha mer ljus. Nedre delen är i skugga och börjar se tråkig ut. Kan jag göra något?

Egentligen kan du bara addera mer ljus. Nu sitter den där den sitter, svårt att få loss montipora som har crustat på sten. 

 

23 timmar sedan, Aqualung skrev:

Bild 6: Är det även här så att den luddiga korallen bränner på den till vänster? Ska jag ta bort den?

Samma sak som med setosan, kan vara död pga närkontakt med andra koraller. Du avgör själv men den kommer förmodligen växa ut åt vänster, där verkar det dock finnas en annan korall? Kan bli trångt på sikt, kan vara värt att hitta ett bättre ställe. Stylophora växer snabbt när den trivs, likaså dess högra granne (pocillopora?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så oerhört mycket för dina svar!

Hade ingen aning om att det var en Forest Fire. Den sitter högt uppe och får nog alldeles för mycket ljus, samt blir ansatt av BTA.

 

Vad menar du med att "blåsa" på cyano-algen? Rikta streamern dit, eller blåsa luft på nåt sätt?

 

Jag flyttar nog hellre på Pocilloporan än Styloporan i så fall. Pocilloporan sprider små bitar överallt i karet och etablerar sig lite väl mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd med fördel en sådan här: https://saltivast.se/sv/foder/fiskmat/fauna-marin-reefbuster.html

Ner med den i karet och ”pumpa” mot alger, cyano (det lila) och annan skit som du vill ha bort från koraller, sten, pumpar osv. Mycket användbar pryl! Kallas som sagt också turkey baster. Tror amerikanarna 😂 använder dem när de ska spruta in fyllning under skinnet på sina thanksgiving kalkoner. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2022-01-18 at 15:01, Aqualung skrev:

Bild 3: De här tre fina mjuk-korallerna (namn?) trivs nog bra där, men de syns inte så bra. Kan jag flytta dem? Hur gör man det?

 

Det är tre stycken Ricordea Florida Teal från Whitecorals :)  Precis som @Kim Rosenqvist skriver är de svåra att flytta på eftersom du behöver få bort en bit av stenen.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...