Gå till innehåll

Ytterfilter användning


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Hej.

Aldrig använt tapatalk i mobilen tidigare så hoppas detta blir rätt. Annars kanske admin kan hjälpa till att flytta inlägget.

 

Jag har läst/sett att vissa använder ytterfilter i sina kar. Och givetvis blev jag nyfiken. Har ju ett 80 liters akvarium igång med "inbyggd sump" eller filterkammare om man hellre vill kalla det så.

 

Då jag sett ett likadant guppyhotell som mitt där en person tagit bort kammrarna och fått mer djup i karet så har jag gått i samma tankar.

 

Mina frågor.

 

Jag behåller värmare, skummare och streamer i karet.

 

1. Är ytterfilter en bra sak i salt?

 

2. Vad bör jag fylla facken med?

 

3. Vad är det för underhåll som gäller för ytterfilter?

 

4. Ska jag tänka på något speciellt?

 

 

 

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det bör du skippa om du inte planerar att rengöra det orimligt ofta. Det fastnar bara en massa skräp där som sen bryts ner och höjer näringsvärdena. 
Ytterfilter är för sötvatten. 
Det finns de som kör det och påstår att det är bra grejer, dessa personer har fel. 
 

Om du vill ha ett större kar köp ett större och kör sump. Då du har en relativt liten burk så går det nog i princip jämt ut kostnadsmässigt som om du hade köpt ett Eheim/Fluval ytterfilter.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Större kar är på gång.

Men det lilla tänkte jag fortsätta köra som antingen karantän eller med ett clownpar och anemon. Ja, givetvis lite städpatrull och någon putsarräka eller 2.
Så belastningen i det lilla kommer inte vara stor.

Fick tips om en DIY med chaeto i ett aquaclear påhängsfilter som kanske är ett bättre alternativ än ytterfilter.

Men det börjar luta åt att skippa ytterfilter.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...