Gå till innehåll

Underlag??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, Thomas Salt skrev:

2*19 mm oliebehandlat plywood. 

"Bordet" er i metal 50*50*5mm 

Så du tänker det vill vara nog med plywood och jag behöver inte leta efter matta?

Finner ingenting som jag tänker är värt pengarna.. 

Funderade på denna: https://www.thansen.no/verktoy/hage/hageredskaper/arbeidsmatte-eva-117x236x0-7cm/n12309/pn25516/?gclid=EAIaIQobChMI8ofims2B9gIVjdV3Ch15HwG9EAkYBSABEgJccfD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Ja, jag har det inte på nora af mine akvariums, min grabs alg-burk inräknet på 2 våningen :) 8 akvariummer. Har aldrig haft. 

ok. 
Någon erfarenhet av spruckna glas?
Har du erfarenhet av å ha akvarierna rakt på glas? 
Just nu står allt det jag har på stålstativ som är putsat ner och jag har blivit starkt rekommenderad å inte ha dem på metall utan lägga plywood.. skall beställa det i dagarna och såga till men funderade då på om jag borde ha något annat under i tillägg t.ex. matta eller isoleringstejp. 

Det kan ju inte skada med något mjukt under... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förr rekommenderades tjockare grejer typ liggunderlag nuförtiden är de rekommendationer jag har sett  direkt mot trä underlag eller tunn matta typ liggunderlag i material men enbart några mm tjock. jag antar att en tjockare komprimerbar matta under kan ge olika stöd i hörn och även trycka på mittenglaset och därmed skapa spänningar i glaskonstruktionen. 

Personligen hade jag nog använt formplyfa som är mycket billigare och har en god motståndskraft mot fukt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har plywood under, på det stora har jag oliebehandlat plywood, skivarne dengång gik på SEK 3500,- om jag ej minnes fel. 

På sumpene er det enbart plywood, och på dom små er det en målet virke af nogon sorts. Ingen mellam glas och trä. En filt er kansche inte dumt. 

 

Till salt har jag haft totalt 15 akvarier och sumpe, som alla står direkt på virke, jag har aldrig haft problem. Til sjövatten har jag vel haft 10 akvarier. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, johannes.k skrev:

förr rekommenderades tjockare grejer typ liggunderlag nuförtiden är de rekommendationer jag har sett  direkt mot trä underlag eller tunn matta typ liggunderlag i material men enbart några mm tjock. jag antar att en tjockare komprimerbar matta under kan ge olika stöd i hörn och även trycka på mittenglaset och därmed skapa spänningar i glaskonstruktionen. 

Personligen hade jag nog använt formplyfa som är mycket billigare och har en god motståndskraft mot fukt. 

Kan du länka till en formplyfa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Jag har plywood under, på det stora har jag oliebehandlat plywood, skivarne dengång gik på SEK 3500,- om jag ej minnes fel. 

På sumpene er det enbart plywood, och på dom små er det en målet virke af nogon sorts. Ingen mellam glas och trä. En filt er kansche inte dumt. 

 

Till salt har jag haft totalt 15 akvarier och sumpe, som alla står direkt på virke, jag har aldrig haft problem. Til sjövatten har jag vel haft 10 akvarier. 

Skivorna till systemet vill ju kosta mig 7000 bara de så pengarna rinner.
Hade först bara tänkt å ha det som det står på metallen men många som avråder från det så då får jag nog införskaffa plywoodskivor som tål vann och sätta det uppe på dem men finner inte helt ut varför det skulle vara bättre med plywood än med metall. Jag tänkte att metall var bra för det rör inte på sig så som trä kan göra. Kanske det är temp skillnader på metall/glas som är problemet? 
Sökte lite på vanliga liggunderlag osv och om jag köper det billigaste jag finner så vill de ju bli 3000 kr i bara liggunderlag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Dimorb skrev:

Tack. 

Vad skiljer dem åt i huvudsak? Formplywood och plywood?

Formplyfa har en behandlad yta som är mindre sugande än vanlig plyfa (plywood). 
Oftast dyrare men kvittar väl om du bara ska ha en styck. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Jojo skrev:

Formplyfa har en behandlad yta som är mindre sugande än vanlig plyfa (plywood). 
Oftast dyrare men kvittar väl om du bara ska ha en styck. 

Må vara olika benämningar i Sverige och Norge.

Här är plywood vannbestendig - alltså vattentålig/limmet är.. och så finns det forskalingsplater/Kryssfiner med och utan yta som är helt vattentåliga - kan ligga i vatten. 
Tror jag må reda ut vad som är vad så jag inte köper fel. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad tror ni om plywood (vattenbeständig, vad det nu heter) och denna mattan - https://www.thansen.no/verktoy/hage/hageredskaper/arbeidsmatte-eva-117x236x0-7cm/n12309/pn25516/

 

Vill det vara ett problem att den är mönstrad?

Tänkte det kunde vara bra med gummi. Det sjunker säkert ihop en del det med men förhoppningsvis inte lika mycket som de där tunna skumgummi mattorna som bara försvinner när man fyller akvariet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...