Aqualung Postat 25 februari 2022 Postat 25 februari 2022 Som synes på bilden så har jag placerat stenen med korallen lite dumt. Den får för lite ljus och de skuggiga partierna har inte många polyper/ färg. Kommer den anpassa sig och växa vidare uppåt, eller birde jag vända upp stenen så hela montiporan får ljus? Dör den annars? Citera
Kim Rosenqvist Postat 27 februari 2022 Postat 27 februari 2022 On 2022-02-25 at 16:18, Aqualung skrev: Som synes på bilden så har jag placerat stenen med korallen lite dumt. Den får för lite ljus och de skuggiga partierna har inte många polyper/ färg. Kommer den anpassa sig och växa vidare uppåt, eller birde jag vända upp stenen så hela montiporan får ljus? Dör den annars? Den kommer nog inte att dö, åtminstone inte pga att delar av den inte är i direkt belysning. Rullar du över stenen lite kommer den mest troligt bara fortsätta växa neråt, i jakt på ny mark att erövra. Om det enda syftet att du är orolig för att den ska dö så skulle jag inte flyttat på den. Den där montiporan har jag också, eller åtminstone en likartad, jag ser den som ganska invasiv och tämligen omöjlig att ta död på (jag har försökt vid vissa tilllfällen). Citera
Aqualung Postat 24 september 2022 Författare Postat 24 september 2022 Montiporan blir mindre och mindre… vad kan det vara för problem? Citera
Aqualung Postat 24 september 2022 Författare Postat 24 september 2022 Pochillopiran ofanför brukar se ut som broccoli, men de har dragit ihop sig. Citera
Aqualung Postat 8 oktober 2022 Författare Postat 8 oktober 2022 Alla värden är bra i vattnet, men korallen krymper. Bruna alger täcker den vita ytan där den dött. Försöker borsta av algerna. installerade nya lampor för en tid sedan och det kan ju vara känsligt. dock borde ju montiporan gilla bättre ljus och anpassa sig. vad kan jag göra?? Citera
Jois Postat 9 oktober 2022 Postat 9 oktober 2022 Som vanligt svårt att veta. En del personer, inkl mig själv, har problem med en del koraller, medans andra fungerar super. Du adderar tex inte fosfat remover eller något annat just där? Citera
Aqualung Postat 9 oktober 2022 Författare Postat 9 oktober 2022 Tack för svar! Jag adderar bara en Balling lite försiktigt för att få fart på chaeton. Den här Mg och calcium också. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.