Gå till innehåll

Bygga fragghylla?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Är mitt i bygget utav korallodlingen och sliter med å finna ut vad jag skall använda som ben till fragghyllorna/rasterna.. 

 

Tidigare har jag haft PVC rör men gillar inte att det blir stående vatten eller att allt flyter upp så hade gärna gjort det annorlunda denna gången. Någon som har förslag på hur man kan göra det enkelt men effektivt. 

Krav är ju att slutproduktet skall vara stabilt och inte flyta iväg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två som jag sett som jag tyckt varit snyggaste lösningarna har varit a) två glaslister som fästs på vardera långsida av karet som sedan raster vilar mot och b) pvc träd som förgrenas och där varje gren blir en individuell fragplats. Detta var byggt så att moderkolonin satt i mitten och runt henne kunde alla små fraggar sitta. De satt då i samma flöde, ljus m.m. och de chockades inte av att skapas. När jag dock hade fragkaret igång så byggde jag en pvc rörs ställning/bänk som pvc raster vilade på. Inte det snyggaste men det var väldigt enkelt och man kunde anpassa böjden lätt. Jag ska se om jag har några bilder av det men det var bara fyra T kopplingar och gyra 90 grades samt rör. Jag använde 12mm rör för att göra det så lätt som möjligt och inte kapa flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, OR20 skrev:

De två som jag sett som jag tyckt varit snyggaste lösningarna har varit a) två glaslister som fästs på vardera långsida av karet som sedan raster vilar mot och b) pvc träd som förgrenas och där varje gren blir en individuell fragplats. Detta var byggt så att moderkolonin satt i mitten och runt henne kunde alla små fraggar sitta. De satt då i samma flöde, ljus m.m. och de chockades inte av att skapas. När jag dock hade fragkaret igång så byggde jag en pvc rörs ställning/bänk som pvc raster vilade på. Inte det snyggaste men det var väldigt enkelt och man kunde anpassa böjden lätt. Jag ska se om jag har några bilder av det men det var bara fyra T kopplingar och gyra 90 grades samt rör. Jag använde 12mm rör för att göra det så lätt som möjligt och inte kapa flödet.

Har tänkt på båda de två lösningarna.. glas faller bort nu för hela bygget är klart utom fragghyllorna. 

Rör hade jag förr men då bara kapade rör som ben och likväl flöt det upp. När du byggde en ram med T-kopplingar och 90 graders fick du inte mycket luft in i rören som gjorde att det flör ännu lättare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Dimorb skrev:

Har tänkt på båda de två lösningarna.. glas faller bort nu för hela bygget är klart utom fragghyllorna. 

Rör hade jag förr men då bara kapade rör som ben och likväl flöt det upp. När du byggde en ram med T-kopplingar och 90 graders fick du inte mycket luft in i rören som gjorde att det flör ännu lättare?

Nej, det upplevde ja ginte då jag satte ihop sista delen i vattnet. Man byggde ihop allt som två moduler och sedan satte jag på benen i vattnet. Fördelen var också att man kunde bygga som en extra hylla under själva fraghyllan där man kunde ha levande sten. Jag ville inte ha de tpå bottnet för att undvika att saker samlades på botten runt dem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...