Markus Nilsson Postat 16 mars 2022 Postat 16 mars 2022 Hej alla. jag tänkte bygga ett eget akvarium, men blir inte riktigt klok på tjocklek. Fråga 1: akvariumet skall vara 60x60x60, jag förstår att rimless ligger på 8 saftyfactor, men om man sätter euro bracing var hamnar saftyfactor då på? Fråga 2: om jag höjer karet till 70 cm men vatten nivå är runt 60 cm, ökar saftyfactor då? fråga 3: hur bred bör en euro brace vara? Tjocklek? Tack Markus Citera
aerie Postat 16 mars 2022 Postat 16 mars 2022 Inget svar på dina frågor men min plan är att beställa från interglas på nätet. Dock är miniavgiften per bit så hög och slipkostnaden att jag tycker du ska kolla om det inte bara är billigare att köra tjockare glad och rimless. Citera
OR20 Postat 17 mars 2022 Postat 17 mars 2022 Stig har en bra tabell för detta på sin hemsida (ocean akvarium) http://oceanakvarium.se/?category=pages/6_utrustning&page=glastjocklek där det framgår tjocklekar både med och utan eurobrace samt hur breda dessa bör vara. Titta där. Dock såg jag inte 70cm höga kar i hans tabell men det kanske han kan hjälpa dig med. Annars kan du ju snegla på en tillverkares hemsida för att få en uppfattning om detta. Citera
Markus Nilsson Postat 17 mars 2022 Författare Postat 17 mars 2022 Tack snälla för era svar. Verkligen uppskattat. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.