Gå till innehåll

vanliga mh lampor


jupiter

Rekommenderade inlägg

jag fick idag ett erbjundande att köpa en 250w mh armatur från en elbutik helt ny till rimligt pris "fel beställning" men det sitter en "vanlig" lampa i jag har inte läst på den så jag vet inte idag vad det är för typ än

men är det några typer av lampor man skall undvika eller kan man använda den som den är.

jag har idag en 250w coralvue och 2st 36w osram67 och tycker det kan behövas mer ljus.

sökte i forumet men har liksom inte hittat något riktigt svar på detta kan säkert missat men ge mej tips.

Peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja är det en vanlig HQI lampa (MH) så är den i klenaste laget tycker jag för att använda över ett saltvattens akvarium Så denna bör bytas ut man brukar väll säga överlag att minst 10000Kelvin är för saltvatten under detta så risk för alger i karet och ett GULT sken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej så står det HQI så skall jag inte använda den tolkar jag dej rätt då.

"Troligen så är det det"

det var en klädaffär som skulle ha denna armatur för några årsedan och ändrade sig med följd att dom trodde den var osäljbar

så dom fick stora ögon när jag sa att jag skulle ha det till akvariet :)

peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev det lite fel. HQI är det du vill ha. Däremot inte HPS och troligen ej heller HQL. Men dessa två tror jag inte ens finns i 250W. Lampan som sitter i är dock troligtvis skräp även om det är HQI. Sitter vanligtvis i lampor med låga Kelvintal och som Wrang säger vill du troligtvis ha 10000K eller mer. Men är det en HQI med nån ok reflektor så är väl allt frid o fröjd om du får ett bra pris. Ny lampa kostar från ca 600:- och uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det jag vet idagsläget är att det är en fagerhults dubbelfattad 250w armatur så jag får ta omvägen dit och titta på den brukar kelvin talen stå på lampan då? och står det då 10000k lr mer så blir det köp annars så är det ju inte så billigt 700kr med lampa skulle dom ha men om jag måste köpa ny lampa så blir det ju inte så billigt som jag ville ha det till :(

peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tyvärr är lampan en stor del av kostnaden. Lampan kan man dock spara och ha som nödbelysning om den "riktiga" lampan skulle paja. Den är åtminstone bättre än ingen lampa alls :P

Annars får du väl säga som det är och hoppas att de går ner lite i pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lyckades inte finna den där så den har nog utgått ur sortimentet. den var rätt så dammig så den har legat där ett tag skulle jag tro var lite dum att jag inte tittade på lampan lite mer noggrant när jag ändå var där "det man inte har i huvet får man ha i bränsletanken"

peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...