Gå till innehåll

Sand från Västkusten


perma

Rekommenderade inlägg

Har någon provat att ta sand från vår Svenska västkust och använda som levande sand. Alla högre stående djur har väl svårt att klara den högre salthalten och kanske temperaturen de får i en sump, men hur är det med bakterier o.dyl. Kan det funger eller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt första saltkar (25 liter) startade jag 1971 med sand från Hästevik på Hisingen med tre tångräkor, några minianemoner och litet Caulerpa. Akvariet gick ett halvår till dess mitt 420 liters var klart. Men jag såg inga smådjur i sanden.

I dag är det väldigt mycket roligare med Levande sten som alltid har något roligt med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Totalt sidorspår men tångräkor är helt fantastiska djur. Jag har sådana i min sump (kommit dit av misstag var avsedda som mat). De måste vara otroligt tåliga kan ställa om sig från kallt vatten med låg salthalt till varmt med hög salthalt och leva där mer än 6 månader. De är dessutom vackra tycker jag. Rekommenderas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väldigt svårt att tro att några högre/lägre djur skulle klara omställningen av temp och salthalt.

en vän till mig tog hem ett par krabbor och tångräkor för två år sedan o stoppade i sitt kar. De levde i månader tills han tyckte de störde de andra fiskarna så han åkte tebaks o släppte i dem igen. . . Sicken djurvän!

tångräkorna grävde ner sig i sanden o mekade runt o krabborna sprang runt o hoppade på stenarna. Intressant vart det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten är ungefär 28 ppm och tångräkorna klarar både 36ppm (1.026) och betydligt tunnare. Jag har tagit tångräkor i Stadsdammen i Landskrona (bland alla änderna) och frusit in. De gav en fantastisk fin färg på mina ciklider. (Jag fick tipset att det kommit in mysis men det var tångräkor.)

Det är nog sandräkor som grävde ned sig. De ser nästan ut som tångräkor men är litet tillplattade i uppifrån.

Och litet gråare, inte fullt så vackra som Leander squilla, den snyggare arten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...