Gå till innehåll

5 Banden-Phosphor lysrör


wrang

Rekommenderade inlägg

Vad är det för skillnad på 3 eller 5 Banden-Phosphor

Fattar ej vad de menar med

Fauna Marin Aqua Science spezial ca. 15000K

Technische Daten:

5-Banden-Phosphor-T5-High-Output Röhren

blau-weisse, extrem helle Farben

ca 15.000 K

24-80 Watt

Aqua Science special = 60% weiss + 40% blau in einer Röhre.

post-736-14468912720043_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gamla rören hade ljuspulverblandningar som gav tre färgband i ljuset. De nyaste har fem band och längre livslängds rent generellt. Aquasciense special är tillverkat av Narvafabriken som tillverkade Aquablue+ så det finns en risk att ljuset är väldigt likt. (Efter vad jag kommer ihåg är spektrumet väldigt likt) Aquablue tillverkas i dag av Sylvania i trebandsteknik och enligt (ATI?) som säljer dem skall de vara bättre. De lyser ungefär 6% starkare mätt med en luxmeter men det säger inte mycket eftersom ljuskvaliteten för koraller inte har så mycket att göra med mängden gult ljus. Jag tror rören är i stort sett jämbördiga men misstänker att fembandsöret skall ha större livslängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gamla rören hade ljuspulverblandningar som gav tre färgband i ljuset. De nyaste har fem band och längre livslängds rent generellt. Aquasciense special är tillverkat av Narvafabriken som tillverkade Aquablue+ så det finns en risk att ljuset är väldigt likt. (Efter vad jag kommer ihåg är spektrumet väldigt likt) Aquablue tillverkas i dag av Sylvania i trebandsteknik och enligt (ATI?) som säljer dem skall de vara bättre. De lyser ungefär 6% starkare mätt med en luxmeter men det säger inte mycket eftersom ljuskvaliteten för koraller inte har så mycket att göra med mängden gult ljus. Jag tror rören är i stort sett jämbördiga men misstänker att fembandsöret skall ha större livslängd.

Hm... Jag har för mig att det är precis tvärt om (att ATI:s har längre livslängd) men kan inte hitta var jag läst det... I det testet har jag för mig att det nya röret var starkare, mer ljus men höll inte lika länge. Att rören tappar kräm väldigt fort är i dagsläget T5 teknikens största problem men om några rörgenerationer är nog dessa barnsjukdomar borta. ATI:s nya rör har kommit en bit på väg.

Det finns lite test på http://www.korallenriff.de/ !

De nya 5-bandrören verkar väldigt intressanta! Ingen som har provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, igen... Det verkar som detta är samma rör som jag redan har, mitt rör är från Aqua connect, heter "High Performance 15000 Kelvin". Supersnyggt ljus men tappar väldigt mycket styrka fort. Har även Osram 67 vilka också tappar styrka fort. Även Deltec/ATI tappar men de tycker jag är lite bättre, framför allt Aquablue +, fast det röret har inte lika snyggt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...