Gå till innehåll

aluminiumkar


merlin

Rekommenderade inlägg

I boken saltvattensakvariet säger författaren att det går utmärkt att använda vilket kar som helst men i korallrevsakvariet av Fosså m fl avrådes bestämt användning av ett aluminiumkar då det riskeras att metallen fäller ut och förgiftar vattnet. Vad är riktigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är riktigt aluminium oxiderar i kontakt med saltvatten, det räcker att det är i närheten behöver innte ens va i direkt kontakt. Men du kan ju silikona opp alukaret det är det många som gjör, har själv ett som är silikonat men har aldrig annvent det

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag är minst tredje ägaren av mitt kar och det är ett alu ram kar. Jag litar på han som hade det före mig och han hade inga problem med sitt kar. Inte jag heller. Dock ska väll ramen vara ytbehandlad även om det inte måste vara silikon. Mitt kar är inte silikonat och det finns inget erj på det någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra. en del siliconar en del inte, Pojkarnas 222L är aluminium och siliconat som extra skydd och det funkar utmärkt. Jag vet även de som har alu i orginal utan problem. Ramen har ett skydd från början.

Håller med Jörgen. Mina burkar förutom de två sista har variit aliminiumramade. En del har jag silikonat andra inte. På något akvarium så fick jag rost kring de popnitar som använts för att fästa de tvärgående stagen . Om sådana finns här skulle jag silkona dem i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp aluminiumet är behandlat men popnitarna är det inte så antingen byt dom eller silicon på dom fråga dykaren om det hans nitar rostade sönder å mittstaget trillade ner å fram rutan sprack.

Så det kan vara värt att ha koll på nitarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...