Gå till innehåll

Vattenkvalitet i fish only kar.


H8RED

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet hur handlarna håller vattnet ok på deras fisktankar där det bara går fisk? ingen ls, ingenting, jag fattar att de är länkade till en stor skummare men sen då, nitrat, fosfat mm?

Använder de typ Rowaphos och Nollnitrat eller?

Vore kul att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen jag har gått över till ZeoVit-metoden och har väldigt låga nivåer av näringämnen, så har mina fiskar blivit mycket finare. Fenorna blir aldrig trasiga och min asfur har fått väldigt långa fenor, rygg och anal-fenan sträcker sig 5-6cm bakom sjärtfenan. Jag har även tagit bort UV:et och det har inte skapat några problem, har i.o.f inte nyintroducerat några fiskar. Så jag tror stenhårt på att man ska ha hög vattenkvallite även på fiskkaret.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag svarad inte riktigt på din fråga så jag gör ett nytt försök. Jag tror fiskhandlarna ser det rätt kortsiktigt och byter mycket vatten. Man byter vatten när man får en ny leverans och sen skall all fisk var såld på några veckor. Sen ny leverans och man byter vatten o.s.v.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fish only med bara vattenbyten funkar inge vidare, eftersom det blir höga punktbelastningar och bara vatten får snabbt skyhöga No4/No3/no2 värden.

Stressade fiskar i försäljningskar avsöndrar mycket ammoniak.

Så biofilter är ett måste!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns vissa butiker som har problem med vattnet (tro mig) och vanligast är kanske höga nitratvärden.

Nästa gång som ni köper fisk,

så tycker jag att ni ska mäta nitrat och fosfatvärdet på vattnet som ni får med firren.

Om ni får alltför dåliga värden,

så tycker jag att ni ska påtala detta till butiken,

så att dom åtgärdar detta snarast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de e ju snällt Uffe . Janne att tro att göra nytt salt till ett system varje gång de kommer ny fisk e lika krångligt som att få hem fisk precis när fisken tar slut. Istället e de lättare att se till att hålla bra vattenkvalite genom stor biomassa och skummare kanske nitratfilter och några vatten byten ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne att tro att göra nytt salt till ett system varje gång de kommer ny fisk e lika krångligt som att få hem fisk precis när fisken tar slut.
Vad menar du?

Jag skrev det här i tidigare inlägg. "Jo vist har man biofilter, fosfatfilter, UV och stor skummare, men det jag ville få fram är kortsiktigheten." Om en handlare får hem 1000 fiskar i blandade storlekar som går i karantän i en vecka, så blir det väldigt hård belastning på systemet. Efter en vecka till så kanske det bara finns 500 kvar och efter ytterligare en vecka några hundra. Den toppen tar man med vattenbyte, man hinner inte bygga upp någon biomassa för den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...