Gå till innehåll

Grunder och riktmärken.


Wgren

Rekommenderade inlägg

1 Hur noggrant är det? 
pH har jag hört ska ligga runt 8 om det är 7,8 eller 8,2 är det olika bra beroende på lpser eller spser, fiskar med mera? 
 

2 Temperaturen 
 

3 Phosfater är det bara vattenbyte som gäller för att bli av med det eller finns det något som ”tar bort det” 

 

4 Hur vet man att osmos filtret funkar som det ska?

 

5 Hur mycket skall pumparna gå på natten? 
 

6 Skummaren kör ni den dygnetrunt? 
 

Mvh Wgren 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. PH skulle i en perfekt värld vara strax över åtta och helt stabilt. I praktiken är akvaristen ganska maktlös över sitt pH... Och det gör faktiskt inte så mycket, det är en parameter du kan nästan strunta i till en början. Det har inte den betydelsen man kan få intrycket av från att läsa om det, de flesta akvarier fungerar bra nog utan kontroll över pH. Att sitta och styra pH hör till mer experimentell och avancerad kemi skulle jag säga, det kan du titta upp igen i framtiden istället.

 

2. Min åsikt är att du vill ha över 23 grader, samt så stabil temperatur du kan. Doppvärmare är väldigt luriga, använd bara en om du måste. Ditt akvariums temperatur kommer variera med rummet det står i. Har ditt rum en stabil temperatur kommer ditt akvarium ha det.

 

3. Fosfat stavas med f på svenska 🙂 Viktigt att veta är att fosfat är en byggsten för all levande vävnad och alger i akvariet, utan fosfat så dör akvariet. Med det sagt så är behovet som regel väldigt litet och man får oftast ett överskott. Vid behov så finns det media som Rowaphos som kan suga upp fosfat ur vattnet, sedan avlägsnar du mediat och får ut det ur akvariet. Fosfat är ett lite komplicerat ämne dock. Det är tätt länkat till nitrat som också är en nödvändig byggsten. Får man ett stort överskott av fosfat bör man mäta sitt nitrat med. De förbrukas tillsammans av det som växer i ett akvarium. Har man väldigt högt fosfat så kan det vara ett tecken på att akvariet är nitrat begränsat.

 

4. Du behöver en TDS penna, med den kan du mäta hur mycket lösta ämnen det är i vattnet, en osmos i felfritt skick ska ge 0 i tds. Jag är okänsligt och säger att med en billig penna och ett kärl som använts ett tag så kan 0-2 vara godtagbart från osmosen.

 

5. De flesta kör de samma som på dagen, det är sällan det är ett problem. Har du en dator du kan styra de med kan du för all del köra ner de på natten.

 

6. Skummaren kör de flesta dygnet runt. Skummaren är mest viktig på natten, vill man köra den på timer så är det dagen den bör vara avstängd på. Skummaren hjälper att syresätta vattnet på natten när fotosyntesen och syreproduktionen tar en paus.

 

Jag har planera på min kanal att göra videor om alla dessa ämnen, men det är i framtiden. Men jag har en video om omvänd osmos samt temperatur du kan titta på om du vill 🙂

 

 

Osmos videon är en av mina lite äldre, den kanske är lite grovhuggen... Men det finns en sektion i den där jag visar hur en TDS penna fungerar så du kan ju spola till den om du vill så har du någon nytta av eländet 🙂
 

 

Ändrat av mikoto
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...