Gå till innehåll

Hur viktigt är rengöring av stigröret på skummaren?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag brukar göra rent stigröret två gånger i veckan, men påverkar detta verkligen skummarens effekt; och i så fall varför? Enda jag kan tänka mig är om beläggningen på något sätt får skumpelaren att kollapsa lättare, eller om en riktigt tjock beläggning minskar stigrörets innerdiameter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att just skummare är känsliga saker som man behöver pilla en del med för att få dem att fungera optimalt. Själv skulle jag hellre ha en billigare men väl inställd och underhållen skummare än en dyr men illa inställd och icke underhållen. De saker som jag ser till att rengöra är stigröret, pumpen, ljuddämparen och luftinsuget till pumpen.

* Pumpen rengörs i citronsyrabad en gång i halvåret

* Stigröret rengörs en till två gånger i veckan (funderar på att införskaffa en automatrengörare)

* Ljuddämparen en gång i kvartalet

* luftintaget en gång varannan vecka genom att hälla varmt vatten i luftintaget

 

Hur ofta som man måste rengöra beror på flera saker så som om du använder någon form av mekanisk filtrering innan, du kör med kolkälla, hur mycket avlagringar du har i karet m.m. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad är det med stigröret som gör det känsligt för beläggningar? Jag gjorde en snabbuträkning: om ett rent stigrör är 1dm högt med 1dm innerdiameter så blir volymen 0,79 liter, men om stigröret täcks av en 5mm beläggning på hela insidan så blir volymen bara 0,64 liter. Om detta är en väsentlig skillnad beror kanske i sin tur på om skummaren är över- eller underdimensionerad från början.

5mm är förstås en riktigt tjock beläggning, och oftast är det väl bara övre halvan av stigröret som blir riktigt smutsigt. Om man istället tänker sig 2,5mm beläggning, och endast på övre halvan, så får jag den totala volymen till 0,74 liter, vilket låter som en försumbar volymförlust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...