Gå till innehåll

Placering av Sten i akvariumet


patrikT

Rekommenderade inlägg

Hej jag har nu äntligen fått hem den levande stenen till mitt akvarium :) 

jag undrar lite hur man ska tänka när man placerar den och ”bygger” ihop den, jag kommer vilja ha mest koraller i mitt akvarium. Men insåg efter jag tog denna bild att det finns inte mycket yta för dem att fästa på? Trivs de bäst på platta ytor? Ska jag lägga den stora klunsen jag har i mitten ner istället? 
jag har 12 kg på ett 123 liters akvarium. Ser ser ganska mycket ut 😂 plocka bort lite kanske? 

 

F45AE6BA-D8D1-4FB8-B396-36D2636C0B6A.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt sett så kommer du att använda mer horisontella än vertikala ytor för att fästa korallerna. Lite beroende på typen av koraller du vill ha så skulle jag också sänka höjden en hel del. Generellt sett så vill man ha den lägre så att korallerna har möjlighet att växa och ta upp den negativa utrymmet. Det finns en väldigt bra artikelserie på reefs.com som du kan titta på rörande hur man planerar sin aquascape. https://reefs.com/magazine/aesthetics-of-aquascaping-part-i/ 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa korallarter är små eller skorpbildande, då kommer arrangemanget av stenen påverka inredningen i högre grad. Andra korallarter kan bli väldigt stora med tiden, och kommer kanske därför påverka aquascapingen betydligt mer än stenen den växer på. Detta kan göra det svårt att förutse slutresultatet om man inte från början vet vilka koraller man vill ha på olika platser i karet, och hur de kommer att växa (sen kanske man ändå måste flytta vissa av dem, eftersom de inte trivs där man tycker att de passade bäst).

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...