Gå till innehåll

Grogg!


Drake

Rekommenderade inlägg

Nu satan, nu ska julgroggen blandas! 

Fick nyss svar på mitt första ICP-test i nya akvariet. Var väl sådär kul.

 

Bakgrund:

Ca. 350 liter inkl. sump. 6 veckor sedan det fylldes med ro-vatten och Aqua Forest salt. Mätte upp rätt höga Ca och Mg nivåer. Typ 490/1500 så jag har inte tillsatt något förutom lite AFR men det var ett tag sedan. Fosfat och nitrat var jag tvungen att tillsätta den första månaden för det nollades direkt men verkar ha stabiliserats nu. 

 

Testssvar:

Alla makrogrejer helt ok, men mer eller mindre nollat vad gäller spårämnen! Ca och Mg 10-15% lägre än Saliferts tester!!!

 

Min BTA kröp in i en streamer nyligen och tog livet av sig den dumme fan så därför slängde jag i en påse kol. Kan det vara den som strippat mitt vatten på alla goa spårämnen? De som saknades var de på bilden.

 

Tänker att om man bottnar groggen med vodka och kalciumkarbonat och bara har pyttelite av varje spårämne så borde det kunna bli en kul juldrink. Kanske ett uns julmust för att få lite sötma också? 

IMG_8316.jpeg

Ändrat av Drake
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. Tror snarare det är ett undermåligt salt utan tillräckligt med spårämnen, men med mkt kalcium och magnesium. Vad mätte du i Kh ? Tror INTE det är pga aktivt kol. Har du mycket torrsten el liknande inredning som bundit upp spår/näringsämnen tro ?  Var försiktig nu bara och dosera över en längre period ( vecka ? ) Speciellt med kobolt och nickel. Avvakta med po/no. Tålamod.. köp en till fisk. Lycka till !

Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast Aqua Forest Reef salt ska ju vara ett bra salt med alla spårämnen. Dessutom gör de ju en ICP-test av varje batch så det verkar otroligt att 7 stycken spårämnen skulle saknas helt. Sen visade det sig att mina mätningar (Salifert) visade fel och att Ca och Mg var normala. Har skaffat Hannamätare nu. Alkaliniteten låg på knappt 8 vilket den också skulle göra enligt den doseringen jag använde. Har en del torrsten i och kanske är det boven? Hade också rätt mycket aluminium (90ug) men det gissar jag kommer från revcementet jag använde för att limma ihop stenarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade absolut inte börjat laborera med spårämnen i ett sådant ungt kar. Byt vatten och låt det stabilisera sig. 
Sen är även icp-oes ett relativt trubbigt sätt att mäta, tex så kommer man i princip alltid ha nollat järn så de inte kan upptäcka en hel del av de olika formerna som finns i vattnet. 
 

Ska du börja dänga i en herrans massa mirakelämnen så skulle jag rekommendera att du skickar ut tester till ett antal olika labb för att få ett medelvärde. Resultaten kommer garanterat skilja sig från labb till labb, ibland rätt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Drake skrev:

Fast Aqua Forest Reef salt ska ju vara ett bra salt med alla spårämnen. Dessutom gör de ju en ICP-test av varje batch så det verkar otroligt att 7 stycken spårämnen skulle saknas helt.

Jag är skeptisk 😂 Men visst ..

 

 Sen visade det sig att mina mätningar (Salifert) visade fel och att Ca och Mg var normala. Har skaffat Hannamätare nu. Alkaliniteten låg på knappt 8 vilket den också skulle göra enligt den doseringen jag använde. Har en del torrsten i och kanske är det boven?

Kan mycket väl vara så ! Du behöver som Micke sa göra flera ICP för att komma till rätta med det. Men framförallt, gör inte för mkt på en gång. Förlita dig på de kh,ca,mg test du har och titta efter avvikelser / svängningar där. 

1 timme sedan , Drake skrev:

Hade också rätt mycket aluminium (90ug) men det gissar jag kommer från revcementet jag använde för att limma ihop stenarna?

Oklart, men 90 mikrogram är lugnt ! Oroa dig inte för det. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde ju med samma salt i mitt 30-litersakvarium. De 3 ICP-tester jag gjorde då visade alla på normalt med spårämnen, även järn.  Tror iofs att det var dåligt med jod vid något test men det är väl inte helt ovanligt.

Ändrat av Drake
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...