Postat 17 december 20223 Ă„r Nu satan, nu ska julgroggen blandas! Fick nyss svar pĂ„ mitt första ICP-test i nya akvariet. Var vĂ€l sĂ„dĂ€r kul.  Bakgrund: Ca. 350 liter inkl. sump. 6 veckor sedan det fylldes med ro-vatten och Aqua Forest salt. MĂ€tte upp rĂ€tt höga Ca och Mg nivĂ„er. Typ 490/1500 sĂ„ jag har inte tillsatt nĂ„got förutom lite AFR men det var ett tag sedan. Fosfat och nitrat var jag tvungen att tillsĂ€tta den första mĂ„naden för det nollades direkt men verkar ha stabiliserats nu.  Testssvar: Alla makrogrejer helt ok, men mer eller mindre nollat vad gĂ€ller spĂ„rĂ€mnen! Ca och Mg 10-15% lĂ€gre Ă€n Saliferts tester!!!  Min BTA kröp in i en streamer nyligen och tog livet av sig den dumme fan sĂ„ dĂ€rför slĂ€ngde jag i en pĂ„se kol. Kan det vara den som strippat mitt vatten pĂ„ alla goa spĂ„rĂ€mnen? De som saknades var de pĂ„ bilden.  TĂ€nker att om man bottnar groggen med vodka och kalciumkarbonat och bara har pyttelite av varje spĂ„rĂ€mne sĂ„ borde det kunna bli en kul juldrink. Kanske ett uns julmust för att fĂ„ lite sötma ocksĂ„? Ăndrat 17 december 20223 Ă„r av Drake
Postat 18 december 20223 Ă„r Nja. Tror snarare det Ă€r ett undermĂ„ligt salt utan tillrĂ€ckligt med spĂ„rĂ€mnen, men med mkt kalcium och magnesium. Vad mĂ€tte du i Kh ? Tror INTE det Ă€r pga aktivt kol. Har du mycket torrsten el liknande inredning som bundit upp spĂ„r/nĂ€ringsĂ€mnen tro ?  Var försiktig nu bara och dosera över en lĂ€ngre period ( vecka ? ) Speciellt med kobolt och nickel. Avvakta med po/no. TĂ„lamod.. köp en till fisk. Lycka till ! Ăndrat 18 december 20223 Ă„r av runstenen
Postat 18 december 20223 Är Författare Fast Aqua Forest Reef salt ska ju vara ett bra salt med alla spÄrÀmnen. Dessutom gör de ju en ICP-test av varje batch sÄ det verkar otroligt att 7 stycken spÄrÀmnen skulle saknas helt. Sen visade det sig att mina mÀtningar (Salifert) visade fel och att Ca och Mg var normala. Har skaffat HannamÀtare nu. Alkaliniteten lÄg pÄ knappt 8 vilket den ocksÄ skulle göra enligt den doseringen jag anvÀnde. Har en del torrsten i och kanske Àr det boven? Hade ocksÄ rÀtt mycket aluminium (90ug) men det gissar jag kommer frÄn revcementet jag anvÀnde för att limma ihop stenarna?
Postat 18 december 20223 Är Jag hade absolut inte börjat laborera med spÄrÀmnen i ett sÄdant ungt kar. Byt vatten och lÄt det stabilisera sig. Sen Àr Àven icp-oes ett relativt trubbigt sÀtt att mÀta, tex sÄ kommer man i princip alltid ha nollat jÀrn sÄ de inte kan upptÀcka en hel del av de olika formerna som finns i vattnet.  Ska du börja dÀnga i en herrans massa mirakelÀmnen sÄ skulle jag rekommendera att du skickar ut tester till ett antal olika labb för att fÄ ett medelvÀrde. Resultaten kommer garanterat skilja sig frÄn labb till labb, ibland rÀtt mycket.
Postat 18 december 20223 Ă„r 1 timme sedan , Drake skrev: Fast Aqua Forest Reef salt ska ju vara ett bra salt med alla spĂ„rĂ€mnen. Dessutom gör de ju en ICP-test av varje batch sĂ„ det verkar otroligt att 7 stycken spĂ„rĂ€mnen skulle saknas helt. Jag Ă€r skeptisk đ Men visst ..   Sen visade det sig att mina mĂ€tningar (Salifert) visade fel och att Ca och Mg var normala. Har skaffat HannamĂ€tare nu. Alkaliniteten lĂ„g pĂ„ knappt 8 vilket den ocksĂ„ skulle göra enligt den doseringen jag anvĂ€nde. Har en del torrsten i och kanske Ă€r det boven? Kan mycket vĂ€l vara sĂ„ ! Du behöver som Micke sa göra flera ICP för att komma till rĂ€tta med det. Men framförallt, gör inte för mkt pĂ„ en gĂ„ng. Förlita dig pĂ„ de kh,ca,mg test du har och titta efter avvikelser / svĂ€ngningar dĂ€r. 1 timme sedan , Drake skrev: Hade ocksĂ„ rĂ€tt mycket aluminium (90ug) men det gissar jag kommer frĂ„n revcementet jag anvĂ€nde för att limma ihop stenarna? Oklart, men 90 mikrogram Ă€r lugnt ! Oroa dig inte för det.Â
Postat 18 december 20223 Ă„r Författare Körde ju med samma salt i mitt 30-litersakvarium. De 3 ICP-tester jag gjorde dĂ„ visade alla pĂ„ normalt med spĂ„rĂ€mnen, Ă€ven jĂ€rn.  Tror iofs att det var dĂ„ligt med jod vid nĂ„got test men det Ă€r vĂ€l inte helt ovanligt. Ăndrat 18 december 20223 Ă„r av Drake
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.