Dida Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 Jag har ett stängt akvarium alltså med täck glas och ljusramp på 540 LJag har ca 30 grader varmt i akvariet.Jagh har 2 st eheimpumpar 1250 i en för skummaren och en för uv ljuset.+ en Tunze 6060 som cirk pump.Tror ni att det på når sett går att sätta eheimpumparna utanför akvariet?Skulle det få ner tempen i akvariet nämnvärt ?Och hur kan jag lösa det?Mvh Tomas " NorrköpingObs vill helst inte ha ett öppet akvarium, har inte råd med halugenbelysning just nu. Citera
Jaken Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 Varför tar du inte bara bort täckglaset? Eller delar av det i alla fall. Har du 30 grader nu kommer det bli bra mycket mer sedan när sommarvärmen kommer.Vem påstått att man måste ha Metallhalogenbelysning bara för att man kör ett öppet akvarium?jag har inget täckglas och jag kör inte med Metallhalogen.Att flytta ut pumpar utanför akvariet är bra mycket svårare och mer riskfyllt.Ta bort glaset och blås med en fläkt om det behövs Citera
petrol Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 Kan du inte ta bort täckglasen? Och ev rikta en bordsfläkt mot vattenytan för att öka avdunstningen = kallare i karet."EDIT" Jaken han före Citera
Sillen Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 Gissar att du nu har lysrör som belysning. Skulle du skaffa MH kommer värmen bara bli ännu högre!Hur mycket belysning har du nu och hur länge lyser den? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.