Gå till innehåll

Acreichthys tomentosus - filfisk


Jois

Rekommenderade inlägg

Ingen filfisk sedan min gick bort men jag ville ge ett tips om det inte är allt för farligt med utbrott att man kan ta dessa med en blandning av 1/3 NaOH i 2/3 H2O (viktbaserat) och sedan spruta in denna lösning i glasrosorna. Jag körde 2ml i mitt 450l kar per dag utan någon större pH effekt  Det svåra var att hitta en kanyl som funkade och inte var för tunn. Kanske du har någon läkare, veterinär kompis som kan hjälpa dig alt. beställa från Tyskland.  Efter att min filfisk dog och glasrosorna började poppa upp så utrotade jag dem med detta över tre dagar. Ta i trä så har de inte kommit tillbaka på ett halvår. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, OR20 skrev:

Ingen filfisk sedan min gick bort men jag ville ge ett tips om det inte är allt för farligt med utbrott att man kan ta dessa med en blandning av 1/3 NaOH i 2/3 H2O (viktbaserat) och sedan spruta in denna lösning i glasrosorna. Jag körde 2ml i mitt 450l kar per dag utan någon större pH effekt  Det svåra var att hitta en kanyl som funkade och inte var för tunn. Kanske du har någon läkare, veterinär kompis som kan hjälpa dig alt. beställa från Tyskland.  Efter att min filfisk dog och glasrosorna började poppa upp så utrotade jag dem med detta över tre dagar. Ta i trä så har de inte kommit tillbaka på ett halvår. 

Jag bockar ödmjukast för tips.

Jo, har haft en tanke att gå loss på dem manuellt, men inte kommit till skott.

Har ett gäng lysmata kuekenthali som faktiskt äter rosorna. Men det går för sakta. 😀

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att om man inte har tur, som jag hade med en av mina filfiskar, och hittar ett djur som gillar att äta glasrosor så är det nog bäst att köra en kombo av biologiskt och manuellt. Sedan är det väldigt tillfredställande att se dem försvinna efter en liten injektion…… jag och min fru gjorde det till en gemensam aktivitet och precis som med mördarsniglarna i trädgården så körde vi 10st varje kväll innan vi gick och la oss. 

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
×
×
  • Skapa Ny...